ik heb perongeluk tijdens het eten een klein tomatensteeltje ingeslikt. kan dat kwaad?

Toegevoegd na 34 minuten:
Het kleine kroontje bedoel ik dan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou niet te snel in paniek raken over zo iets.
Ken genoeg mensen die bijvoorbeeld een appel "in z'n geheel" opeten, met klokhuis en al, maar inderdaad dát is geen tomaat.

Antwoorden (2)

Alle delen van de tomatenplant bevatten het giftige solanine, behalve de rijpe vruchten. Wanneer je 25 milligram solanine binnen zou krijgen dan merk je dat al onaangenaam: je krijgt hoofdpijn, buikpijn en last van je darmen. Maar je moet er grote hoeveelheden van consumeren om het gevaarlijk te laten worden. Dus wat dat betreft kan het steeltje weinig kwaad.

Nou is dus de vraag hoeveel gram solanine in een klein steeltje zit. Dat is helaas niet te vinden. Maar ik vermoed dat het minder dan 25 milligram is, en de kans dat je er onwel door gaat worden uitermate klein is.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ één kroontje kan geen kwaad, maar waar de grens ligt??
Als ik zo zoek en lees lager dan ik dacht, het blijft wel vaag, er zullen vast grote verschillen tussen planten zitten.
Dit kan absoluut geen kwaad. Het steeltje wordt alleen verwijderd omdat het taai is en niet lekker. Er zit zeker geen giftige stof in.

Alleen in onrijpe tomaten die nog groen zijn, zit een giftig stofje dat bekend staat onde de naam 'tomatine'. Het is vergelijkbaar met de stof 'solanine' die in de aardappel zit wanneer deze uitlopers krijgt als ze ouder zijn en het zit in de schil en evtl. groene of beurse plekken.
De tomatine in een tomaat verdwijnt als de tomaat rijp is.
Eet dus nooit onrijpe groene tomaten want ook door bakken of koken verdwijnt tomatine niet. Het kan op zich geen kwaad als je er geen grote hoeveelheid van eet, maar zou je het stelselmatig doen dan kan je last van buikpijn, diarree, overgeven enz. krijgen als je daar gevoelig voor bent, want niet iedereen reageert even heftig.
Het gegeten kroontje zal niet verteerd worden maar in de darmen terechtkomen, vanwaar het je lichaam in de ontlasting weer verlaat.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je daar een bron bij? De bronnen die ik lees stellen allemaal dat de tomatenplantdelen ook giftig zijn en één dat het zelfs verboden is om bij tomaten (ook cherry tomaten) de kroontjes te laten zitten bij het serveren. (één kroontje kan geen kwaad)
amc
8 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/solanine-en-tomatine.aspx
http://deepfreezer0.blogspot.nl/2011/08/deel-150-tomaat.html
Beide links geven aan dat alleen onrijpe tomaten de giftige stof bevatten. Bij de tomaat zit het in de stelen en bladeren. De tomaat die rijp is, bevat de giftige stof niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat gaat over onrijpe versus rijpe tomaten.
Er staat niks over de plantdelen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tomaat
De rijpe vrucht is dan wel gezond, maar dit is in tegenstelling tot de rest van de plant, die giftig is:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
uit de 2e deepfreezer link:
"Zoals zoveel andere nachtschades bevatten de stengels en bladeren van de tomaat alkaloïden als atropine en tomatine."