ik heb perongeluk tijdens het eten een klein tomatensteeltje ingeslikt. kan dat kwaad?

Toegevoegd na 34 minuten:
Het kleine kroontje bedoel ik dan

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle delen van de tomatenplant bevatten het giftige solanine, behalve de rijpe vruchten. Wanneer je 25 milligram solanine binnen zou krijgen dan merk je dat al onaangenaam: je krijgt hoofdpijn, buikpijn en last van je darmen. Maar je moet er grote hoeveelheden van consumeren om het gevaarlijk te laten worden. Dus wat dat betreft kan het steeltje weinig kwaad. Nou is dus de vraag hoeveel gram solanine in een klein steeltje zit. Dat is helaas niet te vinden. Maar ik vermoed dat het minder dan 25 milligram is, en de kans dat je er onwel door gaat worden uitermate klein is.

Dit kan absoluut geen kwaad. Het steeltje wordt alleen verwijderd omdat het taai is en niet lekker. Er zit zeker geen giftige stof in. Alleen in onrijpe tomaten die nog groen zijn, zit een giftig stofje dat bekend staat onde de naam 'tomatine'. Het is vergelijkbaar met de stof 'solanine' die in de aardappel zit wanneer deze uitlopers krijgt als ze ouder zijn en het zit in de schil en evtl. groene of beurse plekken. De tomatine in een tomaat verdwijnt als de tomaat rijp is. Eet dus nooit onrijpe groene tomaten want ook door bakken of koken verdwijnt tomatine niet. Het kan op zich geen kwaad als je er geen grote hoeveelheid van eet, maar zou je het stelselmatig doen dan kan je last van buikpijn, diarree, overgeven enz. krijgen als je daar gevoelig voor bent, want niet iedereen reageert even heftig. Het gegeten kroontje zal niet verteerd worden maar in de darmen terechtkomen, vanwaar het je lichaam in de ontlasting weer verlaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100