Hoeveel suiker moet ik gebruiken voor mijn confituur?

In het volgende recept staat dat je 150 g confituursuiker moet gebruiken. Alleen heb ik geleisuiker speciaal in huis (1250g fruit/ 500g suiker) en weet niet hoeveel ik daarvan moet gebruiken (nooit eerder jam gemaakt). Wie kan me helpen..

http://madamconfituur.com/confituur/confituur-van-meloen-met-munt/

Toegevoegd na 2 uur:
Sorry dat mijn vraag een beetje onduidelijk is. Ik weet namelijk dat confituursuiker hetzelfde is als geleisuiker. Maar als ze in een recept vragen om gewone geleisuiker en ik heb geleisuiker speciaal (minder zoet) moet ik dan het dubbele hoeveelheid gebruiken? Of wordt de jam dan te stijf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.6K

Het beste antwoord

volgens mij is confituursuiker ongeveer hetzelfde als geleisuiker. Weeg even hoeveel meloen je hebt als hij schoongemaakt is . De verhouding in dit recept is meer suiker per hoeveelheid fruit, dan wat op u geleisuiker staat. Ik denk dat u de verhouding op het pak wat u hebt aan moet houden, die suiker zal wel iets sterker zijn.
succes
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Confituursuiker is idd hetzelfde als geleisuiker maar je hebt twee soorten geleisuiker. Normaal en speciaal (minder zoet). En omdat ik speciaal heb vroeg ik met af of ik ook gewoon 150gram moet nemen of mischien het dubbele hoeveelheid. Maar ik doe wel zoals jij het schrijft, gewoon het fruit afwegen...
anneliez
11 jaar geleden
succes, ben benieuwd

Andere antwoorden (6)

Onduidelijk recept. confituursuiker is geleisuiker. Hier volgt een duidelijker recept:

Meloenjam met gember en witte wijn

Ingrediënten

700 g suikermeloen
3 dl witte wijn
1 kg geleisuiker
½ dl gembernat
10 gemberbolletjes

Bereiding :
Het vruchtvlees pureren en goed vermengen met geleisuiker en gembernat. Het mengsel langzaam al roerend aan de kook brengen en 5 minuten laten koken. De kleingesneden gemberbolletjes en de wijn door de jam roeren. Eventueel de jam met een schuimspaan afschuimen en in schoongemaakte potten schenken. De potten tot de rand vullen, direct sluiten en 5 minuten op hun kop zetten. De jampotten af en toe omdraaien zodat de gemberbolletjes goed verdeeld blijven in de jam.

Toegevoegd na 15 uur:
500 g Van Gilse Geleisuiker Speciaal te gebruiken voor 1,1 l vruchtensap vers of uit pak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak, bramenjam, met de helft van het gewicht van de bramen,aan suiker. De jam wordt dan niet zo heel stijf maar is beter te verwerken in yoghurt of kwark.
Meer suiker staat voor langer houdbaar, maar als niet van plan bent om de jam lang te bewaren dan is ietsje minder suiker net zo goed en zeker zo gezond.
Veel succes met de jammakerij.
Ik vergeet te zeggen dat ik gewoon de geleisuiker gebruikt heb. Misschien dat confituursuiker hetzelfde is als geleisuiker, confituur is toch ook jam.
11 jaar geleden
ik gebruik op 1 kilo fruit 750 gr. gelei suiker
en met gewone suiker doe ik er 1 citroen[sap] er bij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Confituursuiker is hetzelfde als geleisuiker.

De benodigdheden zijn als volgt:

1 deel verse schoongemaakte vruchten op 1 deel geleisuiker.

Heb je 1 kilo schoongemaakte vruchten dan gebruik je 1 kilo geleisuiker. Heb je 2 kilo vruchten dan gebruik je 2 kilo geleisuiker, enzovoort.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://veelkantie.nl/?p=8096
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou gewoon de gebruiksaanwijzing van de verpakking volgen: er bestaat geleisuiker voor 1:1 (1 kilo fruit = 1 kilo geleisuiker), maar ook voor 1:0,5 (1 kilo fruit = 500 gr. geleisuiker). En kennelijk nu dus ook voor 1:0,4.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je houden aan de aanwijzing op het pak geleisuiker. Dus per 1250 gram fruit 500 gram geleisuiker gebruiken.

Als je goedkoop fruit hebt, dan is het gebruik van geleipoeder beter/lekkerder. De verhouding fruit-suiker is daarbij 1 kg fruit, 250 gram gewone suiker, en 1 zakje geleipoeder van 25 gram. Er zitten 2 zakjes geleidpoeder in een pakje, dat bij C1000 €1,59 kost. Bij AH niet te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je goedkoop fruit hebt, dan is het gebruik van geleipoeder beter/lekkerder. Wat versta je onder goedkoop fruit en waarom is geleipoeder dan beter? En kan je ook jam maken met alleen fruit en geleipoeder, dus zonder suiker? Wist niet dat er geleipoeder bestond vandaar :)