Hoeveel kcal zitten er in een kapsalon zonder knoflooksaus, kaas en patat (i.p.v. patat rijst)?

Dit heb ik gisteren namelijk gegeten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je er veel dingen uitlaat of vervangt, is het geen patatje kapsalon meer. Dan kun je beter uitrekenen hoeveel calorieën de geschatte hoeveelheden WEL gebruikte ingrediënten bevatten ; dat is zo niet goed in te schatten. Als ik het nu nog eens goed doorlees heb je dus geen patatje kapsalon gehad, maar gewoon rijst met shoarma ? Dat is natuurlijk een TOTAAL andere maaltijd. En als je je interesseert voor hoeveel calorieën je binnenkrijgt, is Kapsalon niet het soort gerecht dat je moet willen eten, en de snackbar niet "the place to be". ;-)
Ritsuka
8 jaar geleden
maak gewoon een schatting. Het is maar 1 maaltijd, zolang je dit niet te vaak eet heeft het niet echt invloed, je lichaam kan een enkele keer flink kcal overschot wel verwerken (zolang je verder maar wel goed eet en left, en dit niet bijvoorbeeld elke week doet)
Cryofiel
8 jaar geleden
Sowieso is het heel moeilijk schatten hoeveel calorieën er in "een portie" of "een maaltijd" zitten. De hoeveelheden van de ingrediënten kunnen flink variëren, de totale hoeveelheid kan flink variëren - niet alleen van portie tot portie (de ene keer zitten er wat meer patatjes in een "schep" dan de andere keer, de ene keer komt er zomaar 15% meer saus uit de tube dan de andere keer, enzovoort). Kortom: het is totaal onbekend hoeveel calorieën jij nu naar binnen hebt gewerkt. Omdat het onbekend is EN omdat het al is gebeurd, is het automatisch totaal niet relevant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een "maaltijd" gaat nog wel, maar een "portie" is heel wat kleiner dan we denken ; dat is eigen;lijk wat er in je geopende hand past. En dat houdt bij "patatje kapsalon" heel snel op ; een portie patat, een portie vlees en een portie saus valt nog wel binnen de perken, maar wat je in de snackbar krijgt zijn meestal geen porties maar vrachtladingen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ook dat varieert enorm van snackbar tot snackbar. Grote bakjes, kleine bakjes, diepere of ondiepere bakjes, een bakje dat is gevuld tot onder de rand, tot aan de rand, of "met kop erop". Wat meer shoarma en wat minder kaas of juist andersom. Vanwege al die variatiemogelijkheden denk ik dat op deze vraag alleen een zeer ruw antwoord kan worden gegeven; een antwoord dat zo'n ruwe schatting is dat niemand er in de praktijk iets aan heeft. Volgens mij kun je de ene dag zomaar 700 kcal meer of minder eten dan de andere dag. Dat hoort allemaal bij de normale variatie in ons voedingspatroon. Die variatie in hoeveelheid energie is dus geen enkel probleem. Zolang het gemiddeld over twee weken (of zoiets) maar in orde is, is er niets aan de hand.

Antwoorden (1)

In een patatje kapsalon zitten tussen de 1200 en de 1800 calorieën (kleine versus gemiddelde ("normale") portie. En dan nemen mensen soms ook nog een extra gróte portie.....Of je de knoflooksaus daarbij opeet maakt eigenlijk op die enorme berg weinig verschil; calorietje of 100, 150 hooguit.

Als je bedenkt dat een mens per dag gemiddeld tussen de 2000 en 2200 calorieën nodig heeft, kun je het dus met geen mogelijkheid ook maar enigszins gezond noemen, Maar lekker is het wel, dus als het bij een uitzondering blijft, kan het geen enkel kwaad.

Toegevoegd na 1 minuut:
De patat vervangen door rijst doet voor de calorische waarde ook niet zo veel ; patat lijkt wellicht vetter, maar de rijst is een snellere koolhydraat, en ik zou in de keuken moeten staan om te zien hoeveel vet daar nog doorheen gegooid wordt. Het vet in een patatje kapsalon echter komt niet zozeer van de friet, maar vooral door het vlees, de saus en niet te vergeten de kaas. Ook daar kun je dus hooguit een kleine 50-100 calorieën op "winnen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dus... het aantal calorieën in deze maaltijd is in feite niet bekend. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, zeker niet zolang ik niet weet hoeveel gram vlees, patat, rijst, kaas, groente, saus, vet, etc er in zaten. Maar los daarvan is het bij ELKE maaltijd maar een grove schatting, zelfs als je de ingrediënten precies afweegt. Feitelijk is zelfs de temperatuur waarop je het eet van invloed ;-) En een schatting van 1000 tot 2000 calorieën (beperkt tot de 1200-1800 die de website noemt) voor deze prak lijkt me flexibel genoeg om hem vrijwel zeker ergens in die range te laten vallen. Bovendien valt er nog wel wat af te dingen op de manier waarop calorieën gemeten worden ; door voedingsmiddelen te verbranden tot er niks bruikbaars meer van over is. Je lichaam gaat helemaal niet op dezelfde manier met voeding om ; veel scheiden we onverteerd weer uit. Eigenlijk weten we sowieso nog maar weinig over calorieën in voeding, alleen dat je er niet meer van moet eten dan je gebruikt. Het is maar één aspect van voedingswaarde trouwens ; een maaltijd moet niet alleen calorieën leveren, maar ook nog een hoop andere dingen die in een patatje kapsalon niet zitten ;-)