Wie kan mij vertellen wat dit voor dient??

Toegevoegd na 1 minuut:
het komt volgens de eigenaar uit Finland

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit is een roskam, om de vacht van paarden of bijv honden te verzorgen. Is niet typisch Fins, maar in Finland zullen ze hem vast ook wel gebruiken, voor bijv de rendieren.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, in de paardenwereld officieel: "zweetmes met kartelrand"
De gladde kant van het zweetmes wordt gebruikt om na het wassen of afspuiten van het paard het meeste water uit de paardenvacht te verwijderen.
De kant met de tandjes wordt gebruikt wanneer het paard zijn wintervacht verliest: de losse haren krijg je dan makkelijker uit de vacht dan met de zogeheten Finse roskam.
Er zijn amateurs die dit zweetmes met kartelrand "Finse roskam" noemen, maar dat is echt een ander attribuut.
http://bremas.nl/finse-roskam-crazy.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Alpha, ik vergeet nog iets: een roskam mag je dit attribuut niet noemen. De roskam is absoluut niet bedoeld om het paard te poetsen, maar om de andere borstels mee schoon te maken. Speciaal voor schoonmaken van de rosborstel, vandaar dat de roskam ongeveer dezelfde vorm heeft.
Hondentrimmers schijnen het wel roskam te noemen.
Het is een rondgebogen uitwolzaag, ook wel shedder genoemd. Hiermee kan je dode en loszittende haren verwijderen uit de vacht van je hond.
Amadea