Hoe werden bloembollen bereid in de Hongerwinter?

Ik zoek recepten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
ronron1212
3 jaar geleden
http://www.de-krimpenerwaard.nl/?page_id=681
TurfGraver
3 jaar geleden
Ze werden schoongemaakt en gekookt.
Verder had men niets.
anneliez
3 jaar geleden
Maar pas op als je echt tulpenbollen gaat eten. De bollen van tegenwoordig zijn behandeld met schimmelwerende stoffen. Kun je behoorlijk ziek van worden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vanaf het begin van de oorlog stond de uitvoer van de bloembollen stop. Geadviseerd werd de tulpenbollen te eten (alleen de tulpenbollen).
De recepten over het bereiden van tulpenbollen zijn niet ontstaan in de hongerwinter van 1944/1945. De recepten zijn afkomstig van de huisarts Henrik Varenkamp, tot eind 1943 huisarts te Oegstgeest. Het papiertje in 1943 op straat gevonden en was afkomstig uit een knipselboek met recepten.
De Plaatselijke Commissie inzake Huishoudelijke Voorlichting en Gezinsleiding heeft het in 1943 als pamflet uitgegeven en later opgenomen in de informatieve brochure over het gebruik van tulpenbollen in de keuken. Daarna nogmaals opgenomen in het receptenboekje dat Het Unilever Voorlichtings Instituut uitgaf voor de Kerst 1943.
De recepten: de tulpenbol als maaltijd, hét symbool van de hongerwinter, waren in 1943 al bekend.
https://www.fluwel.nl/tulpenbollen-eten
https://oorlogsverhalen.com/themas/hongerwinter/

Antwoorden (1)

Oorlogsrecepten

Stamppot met tulpenbollen

Benodigdheden
2 kg (schoongemaakte) tulpenbollen, 2 kg aardappelen en 4 kg rode kool.

Bereiding
* De tulpenbollen worden afzonderlijk gekookt.
* De aardappelen samen met de rode kool koken.
* Daarna de stamppot afmaken met de tulpenbollen en met weinig zout of specerijen.

Stamppot met zuurkool

Benodigdheden
2 kg (schoongemaakte) tulpenbollen en 1,5 kg zuurkool.

Bereiding
* Tulpenbollen en zuurkool gelijktijdig gaar koken.
* Daarna met zout en specerijen op smaak brengen.

Soep

Benodigdheden
2 kg tulpenbollen, soepgroenten, zout, specerijen.

Bereiding
* De tulpenbollen schoonmaken, gaar koken, water afgieten, daarna stampen.
* Met 5 liter water verdunnen.
* Soepgroenten toevoegen met, naar smaak, zout en specerijen.

Gebakken tulpenbollen

Schoongemaakte, en als uien gesneden, tulpenbollen zijn te gebruiken als versnape-ringen. Men snippert deze als uien in de frituur en laat ze lichtbruin aanfruiten.

Bindmiddel

Wordt op dezelfde wijze gemaakt als een bindmiddel van aardappelen.

Brood of koek

Men neme één deel tarwemeel op 2 a 3 delen schoongemaakte tulpenbollen die vooraf met de gehaktmolen zijn gemalen. Geen water toevoegen en maar weinig gist. Verder bakken als brood of koek.
fremar
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Geweldige recepten. Maar bij ons stond er alleen een pannetje met tulpenbollen achter op de kachel te garen, geen toevoegingen, die hadden we niet. Ik ruik nog de wee-makende geur. Maar je weet: "Honger maakt rauwe bonen zoet". :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@fremar
Dit zijn fake recepten, absoluut niet uit de periode hongerwinter van de tweede wereldoorlog. Totale geschiedvervalsing.Tijdens de Hongerwinter stierven er tienduizenden mensen aan de hongersnood.
De oven verwarmen? Waarmee. De gastoevoer was afgesloten en alle bomen waren al omgehakt. Uien in de frituur, wat een gotspe.
https://oorlogsverhalen.com/themas/hongerwinter/
https://historiek.net/hongerwinter-1944-1945-hongersnood/69273/
TurfGraver
3 jaar geleden
Als de voorraadkast zo lekker gevuld in de HONGERwinter was men geen bollen gaan eten. ;)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er wordt op Internet een artikel geplaatst en het wordt vele malen zonder na te denken of enige kennis van zaken als waarheid overgenomen.
https://www.tweedewereldoorlog.nl/nieuwsvantoen/voedingsraad-raadt-eten-suikerbieten-aan/
Waar men toentertijd de ‘Roode kool, zuurkool of roode bieten' vandaan moest halen stond in de sterren geschreven.