Welk vlees is het meest diervriendelijk?

Uiteraard is vegetarisme het meest diervriendelijk, maar als men toch zo diervriendelijk mogelijk vlees wil eten, welk vlees en welke vis kies je dan?
Ik bedoel dat vooral wat betreft het naast het consumeren van biologisch dynamisch vlees, dus bv vlees verkregen dieren die altijd in de vrije natuur geleefd hebben en niet speciaal zijn opgekweekt als slachtdier.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het meest diervriendelijk is vlees van grote grazers die hun leven in natuurgebieden hebben doorgebracht bij wijze van beheersmaatregel. Dit vlees is op verschillende plaatsen te koop onder de naam wildernisvlees, en er gaan stemmen op om het gewoon via de supermarkt aan de man te gaan brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet iedereen zal me dit in dank afnemen, maar ik denk dat je dan het beste paardenvlees kunt eten.
Deze hebben een goed leven gehad en altijd voldoende beweging tot het moment van slachten.
Dit geldt ook in grote mate voor schapen.

Denk trouwens niet dat dieren uit de scharrel houderij, of biologische per definitie een beter leven hebben dan uit traditionele houderij systemen.
Als je kijkt naar varkens die traditioneel gehouden worden, en je vergelijkt dit met biologisch gehouden dieren, dan zal in de biologische houderij ongeveer 25 % van de levend geboren dieren sterven, in de traditionele houderij is dit ongeveer 15%.
Vraag is dus hoe diervriendelijk of het is als er 10% meer dieren sterven.

Daarbij komt dat het maar de vraag is welk vlees gezonder is, dieren die buiten lopen nemen ook veel ziektekiemen op. Van biologisch geproduceerde eieren is wetenschappelijk aangetoond dat het meer dioxine bevat.

Ander punt is dat veel mensen er moeite mee hebben dat dieren op grote veebedrijven leven, maar per dier heeft een varken of kip of koe daar niet minder ruimte dan op een klein bedrijf, vergelijk het met het leven van mensen in een dorp of in een stad. In een stad hebben mensen dezelfde hoeveelheid leefruimte, alleen is de totale oppervlakte van de stad groter. Zo is het ook met veebedrijven, per dier hebben ze dezelfde oppervlakte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens en ook de reden dat ik toen ik nog in NL woonde vooral schapen- en geitenvlees at. Bovendien is het een groot voordeel dat schapen en geiten vooral voor wol en melk worden gehouden (en niet zoals koeien vol medicijnen worden gepompt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25% i.p.v. 15% is een verschil van 66% http://www.npo.nl/zembla/17-06-2015/VARA_101374314
Er zijn veebedrijven waar de dieren echt de ruimte krijgen, veel buiten mogen en nauwelijks medicijnen krijgen. (sommige zijn al jaren antibiotica vrij)
Vooral het vele buitenlopen is te merken aan de melk.
Misschien is het meest diervriendelijke vlees wel wild ; dat is in elk geval niet voor ons gefokt en heeft in de vrije natuur geleefd. Eigenlijk ,als je er goed over nadenkt, is het vreemd dat er zo weinig hert, wild zwijn, haas en eend op ons menu staat ; dat is toch het vlees dat in deze contreien van (redelijk) oudsher op het menu moet hebben gestaan. Met hier en daar een zelfgevangen visje. Maarja, als e onze huidige vleesconsumptie uit onze eigen fauna wilden halen, hield het vermoedelijk al snel op....

Meteen daarna komt vlees van dieren die om andere redenen dan vleesproductie zijn gehouden. Een oude boerenkip in de soep (of stoofpot), runderen die in natuurgebieden grazen, paardenvlees, van paarden die een goed leven gehad hebben, dat vlees is hier en daar, zij het wat mondjesmaat, verkrijgbaar. Want door de aard van het vlees, is het aanbod natuurlijk beperkt.

Nog iets lager op de ladder komt biologisch (scharrel)vlees. Dat zijn dieren die natuurlijk wel om hun vlees gehouden (en zelfs geboren) zijn, maar in relatief iets diervriendelijker omstandigheden. Hiervan begint het aanbod de vraag (of andersom ?) al aardig bij te houden.

En dan komt de categorie vlees die eigenlijk inmiddels al bijna niet meer kan, maar nog wel de hoofdmoot vormt : de bio-industrie. En , mea culpa, ook daar maak ik me nog steeds mede schuldig aan. Ik maak nog wel onderscheid in regionale producten of vlees dat is ingevlogen uit Afrika (zoals het gemengd gehakt van de AH) of China , maar puntje bij paaltje is het natuurlijk allemaal 1 pot nat.

Er zitten nog wat opties tussenin, zoals zelf een dier grootbrengen en laten slachten, een heel (half) dier kopen en invriezen, "nieuwe" kip (die iets langer geleefd heeft) etc, maar in grote lijnen zijn dit de hoofdsegmenten om uit te kiezen.

In de toekomst verwacht ik toch wel dat we meer gaan horen van het eten van (als vleesproduct verwerkte) insekten (waarvoor ik heel goede mens/dier/ milieuvriendelijke kansen zie) en kweekvlees (dat er aardig uitziet, maar vrees ik nog heel wat consequenties heeft die we nu niet kunnen overzien, voral op het gebied van voedselhygiene), maar beiden zijn voorlopig nog grotendeels toekomstmuziek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is het meest diervriendelijke vlees wel wild ; dat is in elk geval niet voor ons gefokt en heeft in de vrije natuur geleefd. Nee, dat is echt een onjuiste gedachte. http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3813819/2014/12/18/Supermarktwild-vaak-geen-echt-wild.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en even over die oude boerenkip, Hoe krijg je die gaar? Een dier wat ouder wordt, is vaak echt niet lekkerder!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het ook niet over supermarktwild, Mr. Tomaat, evenmin als uitgezet wild. Echt wild, al lust ik het niet en weet ik dus ook niet waar je het kunt kopen. Boerenkip moet niet gaar ; moet je soep van trekken. Als het een flinkerd was, wil het dijenvlees nog wel smaken in een stoofschotel, maar die moet dan ook wel effe stoven, da's niet meer in 25 minuten klaar ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
echt wild kun je bij een goede poelier kopen, of zoek een jager op, die willen ook wel iets verkopen
Het meest diervriendelijke vlees haal je bij een slager die zijn vleesdieren per stuk koopt, en niet bij een grootmacht die de prijs betaalt (waar de boer dan in productie onder moet blijven om zelf te kunnen eten).
In landwinkels bijvoorbeeld, of bij lokale ambachtelijke slagers kun je vragen of deze man/vrouw de koeien, varkens, kippen etc zelf inkoopt, en soms kun je ook de dieren al zien. Dan kun je zelf oordelen of/dat de dieren buiten hebben gelopen, of ze gezond ogen etc. Daarnaast worden ze wel op vlees gefokt, wat als voordeel heeft dat de smaak goed is, en je geen oude (=taaie) dieren of opgespoten stukjes vlees op je bord krijgt. Het beste van twee werelden, als je mij vraagt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij sommige boerderijen kan je een koe 'adopteren.' Daarvan weet je dan dat hij een goed leven heeft gehad, aangezien jij erover kan beslissen. Vervolgens gaat het dier op een bepaalde leeftijd naar de slacht, en dan weet je waar je vlees vandaan komt. Dat is alleen wel erg duur.

Als dat buiten je budget valt, zou ik je toch willen aanraden vegetarisch te worden. Van al het andere zogenaamd biologische vlees is niet te controleren hoe het dier echt geleefd heeft. Sommige koeien staan een paar weken op een biologische boerderij op het land, daardoor krijgt het vlees de stempel biologisch. Maar dat ze de rest van hun leven gewoon opgehokt doorbrengen, staat er niet bij.

Je zou ook voor vis kunnen kiezen, dat is al iets betrouwbaarder als erop staat dat het dier vrij geleefd heeft. Of eigen dieren kopen, dan weet je zeker hoe ze geleefd hebben.
Al zou ik er niet aan moeten denken mn eigen kipjes te eten oid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Jammer dat je alle biologische boeren over een kam scheert. Het merendeel is namelijk juist biologisch geworden omdat het welzijn van hun dieren ertoe doet voor hen. Ze hebben juist veel moeten inversteren om alles volgens de Europese regels voor elkaar te hebben en het heeft vaak enkele jaren geduurd voor ook het land enz. vrij was van niet natuurlijke stoffen. De controle is scherp en álles wordt eerst gecheckt vóór men het certificaat krijgt.....houd je je als boer niet aan de regels, dan raak je het ook zo weer kwijt. Het risico dat je bij een steekproef/controle (die met regelmaat gebeuren) jouw dure investering kwijtraakt, zullen de meesten echt niet nemen. Uiteraard zitten er wel geldbeluste boeren tussen die de gok wagen, maar het is zeker niet structureel.
Ik denk dat een koe, die is opgegroeid bij een echte biologische boer toch een goed leven heeft gehad en daarmee het meest diervriendelijk is. Deze boer heeft ervoor gekozen om zijn dieren onder strenge regels op te voeden om zo het EKO keurmerk te krijgen...het bewijs dat het dier op een natuurlijke manier is opgegroeid.

Een biologische boer moet namelijk ervoor zorgen dat het dier voldoende leefruimte heeft en mag ook niet meer dieren hebben dan bij de afmeting van zijn weide/stal is toegestaan. Ze moeten met genoeg ruimte onderling kunnen liggen.

De stallen moeten ruim, licht en op een goede, natuurlijke manier geventileerd worden. De koeien moeten altijd naar buiten kunnen , tenzij het weer het niet toelaat. Ze leven zo onder natuurlijke omstandigheden. De vloer mag niet glad zijn en er moeten ook genoeg schone en droge ligruimtes zijn die met natuurlijk strooisel zijn bedekt. De kalveren gaan met de moeders naar buiten en worden ook door de moeders in de wei gevoed. De kalveren blijven zo bijna een jaar bij hun moeder, totdat het 'pinken' zijn en moeder toe is aan een nieuwe dracht. Vaak worden ze ook nog 'ouderwets' door de stier gedekt. Het pink komt bij de andere pinken dan weer in de wei, maar is wel met moederliefde in de natuur opgegroeid.

Biologische koeien krijgen ook alleen natuurlijk voedsel en ook het gras mag geen kunstmesten bevatten. Stro moet zelfs biologisch zijn als het als voer dient. De koeien mogen ook nooit vastgezet worden, alleen als het voor een enkel dier wel eens tijdelijk nodig is. Hormonengift is uit den boze en streng verboden en zijn geneesmiddelen ooit nodig, dan hebben hier ook natuurlijke en homeopathische de voorkeur. Biologisch koeien worden dan ook veel ouder dan gewone mestkoeien, omdat ze langer mogen leven en niet snel worden vetgemest... het duurt langer voor ze slachtijp zijn op deze manier. Soms gaan koeien zelfs liever naar binnen in de stal, omdat het buiten te warm is en ze hier verkoeling vinden of zich eens even lekker kunnen laten masseren door speciale borstels waar ze doorheen kunnen lopen.
Zomaar een voorbeeld, maar er zijn meerdere op internet;
http://www.klaverhoeve.com/vrolijkvlees/informatie.html
amc