Bevat vezelrijke pasta ook veel oliën?

Ik lees dat volkorenpasta sneller bederft dan normale pasta vanwege de oliën in de zemelen die er in zitten. Geldt dit ook voor pasta met extra tarwevezels of zitten daar niet relatief veel oliën in (i.v.m. houdbaarheid)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

http://www.calorielijst.nl/?page=2&calorie=T

Indien je op bovenstaande lijst kijkt, staat aangegeven dat tarwezemelen meer vet bevatten dan gewone volkoren tarwemeel, waaruit ook pasta gemaakt is. Dit geeft al aan dat tarwemeel mét zemelen vetrijker is.

Droge pasta is lang houdbaar mits je het koel, droog en donker bewaart, dus het beste in een voorraadblik dat goed af te sluiten is. Een open pak kan namelijk wel ongedierte aantrekken. Volkorenpasta is ook lang houdbaar als het droog, koel en donker wordt bewaard, maar komt er eenmaal zuurstof bij of licht, dan kan het eerder bederven dan gewone pasta, omdat het ranzig kan worden doordat er meer vetten inzitten. Hij kan dan gewoon bederven. Wordt hij dan ook nog vochtig, dan zorgt de melkzuurbacterie die dan ontstaat er ook nog eens voor dat hij zuur gaat smaken.
Bewaar volkoren pasta daarom ook altijd in een goed afgesloten donkere bus/blik op een koele plek in huis, dus niet op een plank waar de zon op schijnt of bij een verwarmingsapparaat.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoelde met name vezelrijke pasta. Zoals eerste antwoord blijkt dat vezelrijke macaroni van Honig 1,5 gram vet, waarvan 0,1 gram verzadigd, bevat. Normale (witte) pasta, heeft mogelijk wat minder vet (let op: verschilt per merk), en daar wordt van gezegd dat de THT datum wel van de verpakking kan verdwijnen vanwege lange houdbaarheid, zelfs als de houdbaarheidsdatum ruim overschreden is. Ik denk dat de bijzonder lange houdbaarheid ook voor Honig vezelrijk geldt gebaseerd op de hoeveelheid vet/olie die ongeveer gelijk is als normale witte pasta. Mogelijk dat het niet geldt voor volkorenpasta.

Andere antwoorden (1)

Toevallig heb ik een zak vezelrijke macaroni van Honig in de voorraadkast, dus ik kan het zo voor je nakijken op de ingrediëntenlijst: tarwegriesmeel, tarwevezels, en kan sporen bevatten van kippenei. Voedingswaarde per 100 gram ongekookt product: 1,5 gram vet waarvan 0,1 gram verzadigd.

Er is dus geen olie aan toegevoegd, maar het vet is afkomstig uit de tarwe. Dat komt overeen met de informatie op http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=809 waar eveneens staat dat 100 gram tarwe 1,5 gram vet bevat.
Amadea