Waarom ervaart niet iedereen smaak hetzelfde?

Je kunt verschillende dingen proeven, maar niemand proeft exact hetelfde, waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Proeven doe je met je smaakpapillen in samenwerking met je nus en ogen.
Het ervaren van de smaak is ervan afhankeljk hoe je hersens met de opgedane gegevens omgaan en dat heeft weer te maken met wat je vroeger hebt gegeten en je ervaringen daarmee, kortom met de samenstelling en opbouw van je hersens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ervaren in het algemeen is een begrip dat zeer relatief is.
want hoe zou je pijn of plezier of angst omschrijven
Voor de één is pijn per definitie onprettig terwijl voor de ander pijn een gevoel van genot oplevert, waar de één plezier aan beleeft is voor de ander een drama en waar mensen panisch worden van de gedachte aan slangen is dit voor andere mensen een hobby.

Ik denk dat we de basissmaken zout zoet,zuur bitter allemaal kunnen onderscheiden.
Of we deze,in combinatie,als lekker of niet lekker ervaren zal deels te maken hebben met wat we gewend zijn te eten, deels met hoe het visueel op ons overkomt, deels hoe het ruikt en hoe we onze smaak de kans geven zich te ontwikkelen.

De uiteindelijke prikkel die naar de hersenen gaat met de informatie (kras kras kras) geschikt , of ( kras kras kras) ongeschikt zal tot het moment dat we de puzzel die mens heet helemaal kunnen leggen wel een raadsel blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft veel met de opvoeding te maken. Associeer je bv wafels en ijsjes met je jeugd en zuiders gegrilde groenten met vakantie, dan zal later ook zo wel zijn. Dus hoe meer je multi-cultureel opgevoed bent, hoe meer je kunt genieten van je smaakpapillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat smaken verschillen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
over smaak valt niet te twisten. is voor iedereen anders
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gustibus non est disputandum, zo sprak men reeds in het oude Rome.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat bedoel je met De gustibus non est disputandum?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over smaak valt niet te twisten [Latijn]
elk mens is anders. dus ook de smaak pupillen op een tong.