Ik zou het dan wel eerst garen, geen risico nemen met kip, als het gegaard is, kun je de kipfilet met een gerust hart invriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mits de kip nog steeds binnen THT is, en je weet zeker dat het niet eerder bevroren is geweest, is dat in principe niet zo'n probleem, dus ja, het kan.

Mijn advies om het zo goed mogelijk in te vriezen:
- Invriezen in zo'n schaal zoals uit de supermarkt komt is helemaal uit den boze. Kan je net zo goed weggooien.
- Gebruik een voor de vriezer geschikt plastic zakje (andere soorten kunststof beschermen niet goed tegen uitdroging, en de kans van vriesbrand is groot), en haal alle lucht uit het zakje voordat je het zakje sluit.
- Vries de kip in (of welke andere levensmiddel dan ook) in een zo dun mogelijke laag, dus in plaats van een bolle dikke massa kip, in een platte laag: hierdoor vriest het vlees egaler en sneller in, en dat is beter voor het vlees.
- Plaats de zak tegen de roosters van de vriezer, zodat het zo snel mogelijk invriest.
- Voor het ontdooien, het beste is om 12 uur van tevoren in de koelkast te leggen (in de zak!), op een bord voor het opvangen van evt ontdooivocht. Het bespaart ook energie, dus mooi meegenomen ;-)

Verwacht niet dat de kip hierdoor beter van wordt!
Als je de kip later ontdooit, dan zal het vlees veel meer vocht loslaten, en bij het koken iets taaier worden.
Een mogelijke oplossing is om de kip eerst te garen (b.v. in blokjes) en eenmaal gaar en afgekoeld invriezen (zie boven voor tips)
De kip wordt sowieso niet beter door het invriezen, maar dan verlies je tenminste minder sappen en smaak dan wanneer je de rauwe kip invriest.

Één uitzondering op de regel: als je de kip gaat gebruiken om bouillon te trekken, dan is het geen enkel probleem om de rauwe kip eerst in te vriezen. Sterker nog: het laat nog meer smaak los omdat het vlees beschadigd is op microscopisch niveau en alle smaken komen in je bouillon terecht.