Hoeveel gram koolhydraten heeft men dagelijks minimaal nodig om te kunnen overleven?

Beste mensen,

ik wil graag een low-carb dieet volgen (laag koolhydraten-dieet) maar ik vroeg mij af oeveel gram koolhydraten men dagelijks minimaal nodig heeft om te kunnen overleven?

Bij eiwitten heb ik ergens gelezen dat de aanbevolen hoeveelheid 0,8 gram per kg lichaamsgewicht is.

Ik ben van plan om mijn eiwitten-behoefte iets te verhogen en de koolhydraten wat te verlagen, vetten blijf ik gewoon eten wat er aanbevolen wordt...

Hoe zit dat bij koolhydraten?

Hoeveel gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht heeft men dagelijks minimaal nodig om goed te kunnen functioneren?

Ik lees dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid +/- 250 gram per dag is voor koolhydraten maar ik denk niet dat dit de minimale waarde is, hoeveel gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht heeft men dagelijks minimaal nodig?

Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat hangt af van je postuur, geslacht, metabolisme en persoonlijke behoefte.

Als je je koolhydraten haalt uit groente, fruit zit je eigenlijk al goed.

Het gaat er om je bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk proberen te houden zonder te hoge of lage pieken. Dus probeer goede koolhydraten te eten, daar hoort helaas geen granen in het bijzonder tarwe bij. Als je brood graag eet, ook volkoren, die geven een hoge bloedsuikerspiegel en zijn minder geschikt. Het mag best maar hou het op 1 boterham per maaltijd en niet meer dan 2 per dag

Dus koolhydraten uit fruit en groente. Eet je groente ook rauw zoals salades

Succes

Toegevoegd na 45 minuten:
Denk er wel aan dat eiwitten je lichaam verzuren en dat kost je mineralen en vitaminen. Eet bij je eiwitten basisch voedsel voor de balans
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (3)

Voor dit soort vragen is er: Het Voedingscentrum

Volgens de Gezondheidsraad hebben we minimaal een hoeveelheid koolhydraten nodig die voorkomt dat spiereiwit wordt afgebroken als energiebron.
Deze koolhydraatbehoefte varieert tussen gemiddeld 40 gram koolhydraten per dag voor meisjes in de leeftijd van 0-5 maanden tot gemiddeld 245 gram/dag voor jongens in de leeftijd van 14-18 jaar. Voor alle andere groepen liggen de hoeveelheden daartussen.

Deze hoeveelheden koolhydraten in grammen kunnen worden omgerekend naar hoeveelheden energie. In dat geval moet tussen de 40 en 70% van alle calorieën uit koolhydraten komen.

LET op: de ene "koolhydraat" is de andere niet.
Dus lees ook even in de bron over de goede en minder goede soorten koolhydraten.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx?gclid=CMzCq-zM6bECFcUNfAod-lAA7Q
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je wil doen klinkt heel erg naar Atkins dieet, maar dan heel extreem. En als ik zie je alias op GV en de door jou eerder gestelde vragen, dan denk ik ook te weten wat je wil bereiken.

En het valt mij ook op dat je zegt: "Ik ben van plan om mijn eiwitten-behoefte iets te verhogen en de koolhydraten wat te verlagen". Dat kan dus niet!
Je behoeftes, zeker wat voeding betreft, zijn zoals ze zijn, en je kan deze niet naar wens verlagen of verhogen. Je kan je inname veranderen, maar niet je behoefte, en dan is het de vraag of daarmee voldoe je aan je behoefte.

Kijk even eerst mijn antwoord naar een andere vraag over wat ik denk over de Atkins dieet, ik hoop dat je hier iets aan hebt:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/paar-kilo-kwijt-ong-10.343327

En dan je concrete vraag: strikt genomen is er helemaal geen ondergrens aan de hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt. Je kan overleven helemaal zonder koolhydraten. In tegenstelling tot vet, eiwit en vitamines, die je lichaam niet allemaal zelf kan maken, is je lichaam in staat om alle nodige stoffen die je via koolhydraten uit je dieet haalt, zelf te synthetiseren.
Maar dat betekent niet dat dit aan te raden is, want dan worden je metabolisme en bepaalde organen overbelast en op den duur kan je ernstige en zelfs blijvende gezondheidsklachten ontwikkelen.
Gedurende een korte periode kan het weinig kwaad. Je lichaam kan wel tegen een stootje, zeker als je jong en gezond bent, maar... waarom wil je dit doen? Om meer spier te krijgen? Om af te vallen? Daarvoor zijn er betere en gezondere manieren, zoek liever advies bij een diëtist of bij serieuze sites. Succes op zeer korte betekent vaak mislukken op de lange termijn, en dat is niet wat je moet willen!

Dus het correcte antwoord op je vraag is 0 gram per kg lichaamsgewicht, en mijn advies: vergeet meteen dit cijfer, en zoek een andere methode om je doel te bereiken.

Veel succes en gezondheid toegewenst!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, zoals Ritsuka terecht aangaf in een reactie, koolhydraten vind je bijna overal, dus het zal moeilijk zijn om helemaal zonder te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Atkins dieet kent vier fases. fase 1 is tijdelijk en vrij extreem en fase vier is een levenslange manier van een bepaalde hoeveelheid koolhydraten per dag wat wel kan oplopen tot 125 gram uit groente en mindere mate fruit. Wat niet echt weinig is, vind ik. Vroeger in de winter hadden oermensen ook geen fruit ( bessen ) voorhanden maar at men voornamelijk eiwitten en vet uit vis en vlees of noten die men had verzameld. Ik ben wel met je eens dat de hoeveelheid eiwitten per dag per kg lichaamsgewicht in potentie overbelastend kan zijn voor je nieren. Maar er is weinig wetenschappelijk onderzoek die bevestigd dat 2 gram per kg lichaamsgewicht schadelijk is op de lange termijn. Als je in fase 4 zit, zit je denk ik op zo'n 2 gram. Je roept een beetje gekscherend dat een diëtiste of andere serieuze sites wel beter kunnen werken. Maar ik ben van mening dat calorierestrictie ( de meeste diëten ) op de lange duur niet werkt. Daar zijn wel klinische onderzoeken van die dat bevestigen. Dus of een diëtiste nou altijd een leven lang uitkomst biedt voor op de lange termijn met een restrictie dieet, waag ik te betwijfelen. Verder een goede reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Ivo, dat was lang geleden! Ik weet dat Atkins uit meerdere fases bestaat, daarom dat ik schreef "klinkt heel erg naar". Maar de vraagsteller zei dat hij van plan was om meer eiwit en minder koolhydraten te eten. Voorgoed...? Dat stond niet op z'n vraag, vandaar mijn verwijzing naar de mogelijke gevolgen van de eerste fase van Atkins en mijn verdere aanvulling daarna. Meningen kunnen verschillen, inderdaad, en ik ben het met je eens dat met alleen calorierestrictie niet iedereen succesvol zal afvallen, soms moet je ook het standaard voedingspatroon aanpassen. Maar in de regel, zullen de meeste mensen gewoon door iets minder te eten, maar nog steeds gevarieerd en gebalanceerd, toch afvallen. Daarom mijn advies om voor specifieke wensen en gevallen professioneel advies op te zoeken. Als je doel is om spier op te bouwen, dan is voeding een belangrijk element hierin, maar je ontkom niet aan een trainingsprogramma. En als je traint, dan moet je ook koolhydraten eten voor voldoende energie. Zelfs professionele bodybuilders eten koolhydraten behalve enkele weken vóór een wedstrijd, want ze weten dat ze niet helemaal zonder kunnen. En het eetpatroon van een bodybuilder is niet écht wat je "gezond" zou noemen, daar zal je het met mij eens zijn, toch? De oermens moest het doen met wat er beschikbaar was, dat is helder. Daarom is de mens zo'n succesvolle soort: omdat wij intelligente omnivoren zijn die zich prima kunnen redden met zo'n beetje alles wat maar een beetje verteerbaar is. Maar dat betekent niet dat een dieet zonder koolhydraten gezond is! De levensverwachting van een oermens was "ietsjes" lager dan nu: 35 tegenover 80 jaar... en ja, uiteraard hebben wij nu medicijnen, vaccins, enz., maar ook de verkeerde voeding was een factor voor een kortere leven.
En zoals je ongetwijfeld weet, de beste manier om je levensverwachting te prolongeren is een dieet met een 10-20% calorierestrictie met koolhydraten als basis. Hierover is er literatuur in overvloed beschikbaar.
eergisteren zei dr. Oz dat 40% van je dagelijkse voeding Koolhydraten moet zijn.
hetzelfde zie ik nu op een website (zie bron) staan