Hoeveel gram koolhydraten heeft men dagelijks minimaal nodig om te kunnen overleven?

Beste mensen,

ik wil graag een low-carb dieet volgen (laag koolhydraten-dieet) maar ik vroeg mij af oeveel gram koolhydraten men dagelijks minimaal nodig heeft om te kunnen overleven?

Bij eiwitten heb ik ergens gelezen dat de aanbevolen hoeveelheid 0,8 gram per kg lichaamsgewicht is.

Ik ben van plan om mijn eiwitten-behoefte iets te verhogen en de koolhydraten wat te verlagen, vetten blijf ik gewoon eten wat er aanbevolen wordt...

Hoe zit dat bij koolhydraten?

Hoeveel gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht heeft men dagelijks minimaal nodig om goed te kunnen functioneren?

Ik lees dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid +/- 250 gram per dag is voor koolhydraten maar ik denk niet dat dit de minimale waarde is, hoeveel gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht heeft men dagelijks minimaal nodig?

Weet iemand dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat hangt af van je postuur, geslacht, metabolisme en persoonlijke behoefte. Als je je koolhydraten haalt uit groente, fruit zit je eigenlijk al goed. Het gaat er om je bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk proberen te houden zonder te hoge of lage pieken. Dus probeer goede koolhydraten te eten, daar hoort helaas geen granen in het bijzonder tarwe bij. Als je brood graag eet, ook volkoren, die geven een hoge bloedsuikerspiegel en zijn minder geschikt. Het mag best maar hou het op 1 boterham per maaltijd en niet meer dan 2 per dag Dus koolhydraten uit fruit en groente. Eet je groente ook rauw zoals salades Succes Toegevoegd na 45 minuten: Denk er wel aan dat eiwitten je lichaam verzuren en dat kost je mineralen en vitaminen. Eet bij je eiwitten basisch voedsel voor de balans

Bronnen:
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?i...

Voor dit soort vragen is er: Het Voedingscentrum Volgens de Gezondheidsraad hebben we minimaal een hoeveelheid koolhydraten nodig die voorkomt dat spiereiwit wordt afgebroken als energiebron. Deze koolhydraatbehoefte varieert tussen gemiddeld 40 gram koolhydraten per dag voor meisjes in de leeftijd van 0-5 maanden tot gemiddeld 245 gram/dag voor jongens in de leeftijd van 14-18 jaar. Voor alle andere groepen liggen de hoeveelheden daartussen. Deze hoeveelheden koolhydraten in grammen kunnen worden omgerekend naar hoeveelheden energie. In dat geval moet tussen de 40 en 70% van alle calorieën uit koolhydraten komen. LET op: de ene "koolhydraat" is de andere niet. Dus lees ook even in de bron over de goede en minder goede soorten koolhydraten. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx?gclid=CMzCq-zM6bECFcUNfAod-lAA7Q

Wat je wil doen klinkt heel erg naar Atkins dieet, maar dan heel extreem. En als ik zie je alias op GV en de door jou eerder gestelde vragen, dan denk ik ook te weten wat je wil bereiken. En het valt mij ook op dat je zegt: "Ik ben van plan om mijn eiwitten-behoefte iets te verhogen en de koolhydraten wat te verlagen". Dat kan dus niet! Je behoeftes, zeker wat voeding betreft, zijn zoals ze zijn, en je kan deze niet naar wens verlagen of verhogen. Je kan je inname veranderen, maar niet je behoefte, en dan is het de vraag of daarmee voldoe je aan je behoefte. Kijk even eerst mijn antwoord naar een andere vraag over wat ik denk over de Atkins dieet, ik hoop dat je hier iets aan hebt: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/paar-kilo-kwijt-ong-10.343327 En dan je concrete vraag: strikt genomen is er helemaal geen ondergrens aan de hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt. Je kan overleven helemaal zonder koolhydraten. In tegenstelling tot vet, eiwit en vitamines, die je lichaam niet allemaal zelf kan maken, is je lichaam in staat om alle nodige stoffen die je via koolhydraten uit je dieet haalt, zelf te synthetiseren. Maar dat betekent niet dat dit aan te raden is, want dan worden je metabolisme en bepaalde organen overbelast en op den duur kan je ernstige en zelfs blijvende gezondheidsklachten ontwikkelen. Gedurende een korte periode kan het weinig kwaad. Je lichaam kan wel tegen een stootje, zeker als je jong en gezond bent, maar... waarom wil je dit doen? Om meer spier te krijgen? Om af te vallen? Daarvoor zijn er betere en gezondere manieren, zoek liever advies bij een diëtist of bij serieuze sites. Succes op zeer korte betekent vaak mislukken op de lange termijn, en dat is niet wat je moet willen! Dus het correcte antwoord op je vraag is 0 gram per kg lichaamsgewicht, en mijn advies: vergeet meteen dit cijfer, en zoek een andere methode om je doel te bereiken. Veel succes en gezondheid toegewenst!! Toegevoegd na 2 minuten: Trouwens, zoals Ritsuka terecht aangaf in een reactie, koolhydraten vind je bijna overal, dus het zal moeilijk zijn om helemaal zonder te doen.

eergisteren zei dr. Oz dat 40% van je dagelijkse voeding Koolhydraten moet zijn. hetzelfde zie ik nu op een website (zie bron) staan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100