Ja. Onderzoek heeft uitgewezen dat eten dezelfde dopamine-verhoging triggert als bijvoorbeeld gokken, alcohol drinken etc. Het is een verslaving die je jezelf heel snel aanleert. Voor meer info de docu Supersize Me. Shocking!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nou, ik geloof niet zozeer aan eten, maar wel aan glucose. Dat mensen het lekker vinden om een glucosepiek te hebben en deze zovaak/ zoveel mogelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, sterker nog: iedereen is verslaafd aan eten! Iedereen voelt de drang om iets te eten te pakken bij een hongergevoel, dat opgewekt wordt door de 'verslaving'.

Verder kan je natuurlijk ook aan chocola e.d. verslaafd raken, als je er maar genoeg en met een regelmaat van eet. Dan krijg je namelijk steeds om die tijd de drang om chocola te gaan eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat kan zeker.
als je iets vet eet, maakt je lichaam een stofje aan zodat je je gelukkig voelt. dat is omdat je 'in het wild' vet nodig bent om energie te maken, dus maakt je lichaam dat stofje aan, om zeker te stellen dat je vet gaat eten.

je wilt dat gevoel houden, en je gaat meer eten.
alleen ben je steeds meer vet voedsel nodig om hetzelfde gevoel te krijgen.
dus ga je steeds meer eten.
zo word je niet alleen dik, je raakt ook verslaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker..helaas wel
Een eetverslaving is een afwijking van het normale eetgedrag. Net als bij elke andere verslaving is er sprake van een mentale afhankelijkheid van het middel, in dit geval voedsel.Een eetverslaafde voelt een dwangmatige drang voor het innemen van meer voedsel dan normaal is voor de leeftijd, het geslacht en dergelijke
je krijgt een vreetbui ..Een vreetbui is een moment waarop mensen een grote behoeften hebben aan eten.
meestal is de oorzaak dat men bijvoorbeeld boos, geïrriteerd of erg verdrietig is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eetverslaving is een psychische aandoening, een afwijking van het normale eetgedrag. Een eetverslaafde voelt een dwangmatige drang voor het innemen van meer voedsel dan normaal is voor de leeftijd, het geslacht en dergelijke. Net als bij elke andere verslaving is er sprake van een mentale afhankelijkheid van het middel, in dit geval voedsel.
Mensen met een ernstige eetverslaving eten vaak bijna de hele dag door. Verslaving aan de koolhydraten (suikers) in de voeding is een grote boosdoener bij eetverslaving. In combinatie met alle vetten die men ook binnenkrijgt, loopt men een groot risico op obesitas (vetzucht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eetverslaving is misschien wel de moeilijkste verslaving om de simpele reden dat je er niet mee kunt stoppen: je moet eten om in leven te blijven. Ja en het is een van de ergste verslavingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het wel. Ik heb ooit gerookt. Vond toen eten bijna een noodzakelijk kwaad. Ik woog toen ook 10 kg onder het ideale? gewicht. Ik ben inmiddels gestopt met roken en eten is nu mijn verslaving. Ik wil bijna de hele dag iets te eten hebben. Ook al zat ik helemaal vol kan ik gewoon een zak pinda`s naar binnen werken. Gelukkig zag ik mezelf in de spiegel(*_*) en ik eet nu tussendoor m.n. komkommer, worteltjes enzo. Maar ik wil wel iets eten of zou dat een compensatie zijn voor de smaak in de mond van het roken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker.
Er is zoveel aanbod in eten dat buiten het noodzakelijk nuttigen van voedsel dat het ook een genotsfunctie gekregen heeft. Het is ook helemaal ingeburgerd om voor de tv een zakje chips te eten of voor hapjes te zorgen wanneer er bezoek is. Daarom is het net als bij alcohol moeilijk een grens te stellen waar een eetverslaving begint. Een eetverslaafde kan eten uit verveling of er zijn ook de emotionele eetverslaafden. Ze eten uit verdriet of eenzaamheid en zien het eten als een troost. Dat verdriet komt vaak voort uit het negatieve zelfbeeld dat ze hebben omwille van hun overgewicht. Maar hoe meer ze eten hoe meer overgewicht ze krijgen en hoe erger de verslaving wordt. Het is dus een vicieuze cirkel.

Een eetverslaving is heel schadelijk voor de gezondheid. Overgewicht kan namelijk leiden tot hart- en vaatziekten, beroertes en diabetes. Een eetverslaafde kan het best hulp zoeken bij een diëtist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kijk naar terror Jaap hij leeft nog maar even zegt hijzelf in jensen door zijn eetverslaving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of course ik ben er al heel mijn leven aan verslaafd helaas,gelukkig ben ik maar 100 kilo en dat terwijl ik 4000 cal per dag eet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. En heel veel mensen hebben er last van, daarom is het zo moeilijk om af te vallen. Als je zo verslaafd bent aan eten dat het 'ongewoon' is, dan kan je een 'ziekte' hebben, bijvoorbeeld het 'binge eating disorder'. Dat is een soort boulimia zonder over te geven. Je blijft maar dooreten, vaak zelfs zonder het echt te proeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja er zijn b.vb mensen die eten als ze verdriet hebben die eten vaak veel op een bepaalde manier zijn ze verslaafd