Is mijn cheesecake wel goed?

Ik heb precies het recept gevolgd, maar nadat hij in de oven was geweest was hij nog heel vloeibaar, net een custard. Daarna heb ik hem nog twee keer een kwartier er in gedaan, maar hij blijft hetzelfde. Hij is ook nog niet bruin ofzo. Mijn moeder zegt dat je hem niet te lang moet bakken omdat hij dan hard kan worden, maar geldt dat ook wel voor cheesecake? Iemand een idee of het nog goed komt, of dat ik iets verkeerd heb gedaan? En zou het helpen om hem steeds langer te bakken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (2)

Je cake is niet goed, als hij nog vloeibaar is. Waarschijnlijk prima eetbaar als toetje, maar niet als cake.
Om hem te redden kun je hem opnieuw in de oven zetten. Je hoeft niet bang te zijn dat hij te hard wordt als je hem goed in de gaten houdt.
Bij het recept wat ik gevonden hebt, moet je vooral goed op de kleur van de taart letten, en is het heel belangrijk dat je, tot een uur na het bakken, de ovendeur NIET opent! Het zou ook kunnen zijn dat het daar bij jou mis is gegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebakken cheesecake is altijd in het midden nog wat 'wobbelig' en nooit meteen echt vast van structuur. Tijdens het afkoelen stijft hij dan nog op en wordt vaster. Soms moet hij wat langer in de oven en wordt alnog iets vaster, maar dat helpt dus bij jou niet. Twee keer een kwartier langer dan het gebruikelijke uur en nog vloeibaar is niet goed en zal ook niet goed komen ben ik bang.

Heb je je precies aan de recept ingrediënten gehouden? Een eitje minder maakt het resultaat al vloeibaarder. De juiste hoeveelheid eieren is echt wezenlijk, zelfs als grote eieren gevraagd worden en je hebt alleen kleine in huis. Doe er dan liever een eitje meer bij. Magere kwark of volle kwark maakt ook al verschil als je althans geen roomkaas hebt gebruikt. Teveel room erdoor maakt ook vloeibaarder. Heb je wel bloem bij de vulling gedaan? De oorzaak kan dus in veel dingen liggen.

Een goede vulling krijg je door ervoor te zorgen dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Klop eerst de roomkaas goed glad en voeg er dan de suiker, (zure)room, eieren, vanille en wat gezeefde bloem doorheen. Ik gebruik meestal 900 gr roomkaas, 115 gr. zure room, 250 gr. suiker, 5 eieren, 1 vanillestokje én 30 gr. gezeefde bloem. Mijn oven heb ik op 130 graden C. voorverwarmd en dan bak ik hem in het midden in 1½ - 2 uur gaar. In het midden wiebelt hij dan nog wat, maar dat stijft in de koelkast nog op. Je laat hem tot kamertemperatuur afkoelen en met wat alufolie eroverheen, zet je hem dan een nachtje in de koelkast en dan komt hij altijd goed. De volgende dag beleg ik hem dan met vruchten en gelei, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb verschillende manieren en ovenwarmtes uitgepobeerd, maar deze methode is toch de beste gebleken.
amc