Een mandarijn wordt lekker rijp aan de boom, maar de mandarijnen die in Nederland verkocht worden zijn vaak nog onrijp geoogst.

Je herkent een goede mandarijn aan een stevige, compacte schil (dus niet zo'n dikke losse, dat duidt vaak op een te droge mandarijn), de intensiteit van het oranje en door even te kijken naar ras en herkomst. Citrusvruchten worden bij voorkeur geoogst tegen de winter, dus op dit moment moet je eigenlijk mandarijnen uit zuid-Europa hebben. Het ras heeft invloed op de smaak.

Als je toevallig mandarijnen tegenkomt die met blaadjes worden verkocht, kijk dan goed naar die blaadjes. Zien ze er uit of ze zo van de boom komen, of zijn ze ingedroogd? Nog erger is als ze dor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

best moeilijk, een kneuterig, stroef schilletje
kan een heerlijke mandarijn opleveren.
terwijl een sappig mooi-kleurige mandarijn
zeer zuur kan smaken.

alleen de smaaktest na schillen geeft doorslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een beetje. Als de mandarijn ouder wordt gaat deze hard worden en verschrompelen. Dat kan je zien en voelen.

Maar verder kan je weinig zeggen over de smaak. De kleur zegt weinig over de rijpheid en de hoeveelheid suiker in de mandarijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Net als bij appels heb je verschillende soorten. Alleen vind ik appels zelf makkelijker te onderscheiden dan mandarijnen soorten. De mandarijnen die in deze tijd te koop zijn, zijn vaak wel zoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, jekunt het niet zien. Je moet alleen de eigenschappen van de soort kennen.
Wil je een zoete, kleine pitloze mandarijn dan moet je een Clementine nemen.
Wil je een frisse zoetzure smaak en een aromatische, dan neem je een Satsuma.
De Clauslina is een zeer sappige friszure soort.

De zoetste smaak hebben dus de clementines.
amc
13 jaar geleden
Zien misschien niet, maar heb het idee als je over de schil wrijft, er geurnoten vrij komen die het idee geven of het zoeter is of juist wat zuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt wel overalgemeen gezegd : hoe donkere oranje de schil is des te zoeter is de mandarijn .
Een tip : Bij de ah zijn de mandarijnen wel altijd redelijk zoet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als toevoeging, bij de Lidl zijn ze niet te vreten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha.
Het is mij opgevallen dat mensen van mediterane afkomst(zeg ik dat zo netjes?) Vooral voelen en ruiken aan fruit. Een heel aardige meneer heeft dit geprobeerd aan mij te leren, Maar zijn nederlands kwam niet verder dan: deze. Lekker. Misschien kun je eens naar iemand toe stappen die in de supermarkt uitgebreid de mandarijnen staat te masseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... en als dan de vierde persoon de mandarijn gemasseerd heeft, is ie in ieder geval 'lekker zacht'. Ruiken aan fruit werkt prima, maar dat vergt wel wat ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik volledig met je eens! Toch lijkt masseren een veel gebezigt gebruik op markten en in bepaalde regio's ook in de supermarkt. Ikzelf voel echter niet het verschil tussen lekker en niet lekker.
Je kunt aan de buitenkant van een jongen of meisje toch ook niet zien of hij/zij lekker is, waarom dan wel bij een mandarijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan het zien. Mandarijnen met een beetje ruwige schil, die er losjes omheen zit zijn meestal zoet. Als de schil tamelijk glad is en er strak omheen zit (moeilijk te pellen) heb je vaak met een zure mandarijn te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de schil losjes zit, ie snel te droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat (zuur of zoet) zegt niets over lekker. Mijn partner eet bijvoorbeeld limoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze ook het liefst zo zuur mogelijk.
Hoe zwaarder, en hoe gladder de schil hoe meer sap.
Dit geldt voor alle citrusvruchten