Is biologische vis per definitie ook duurzaam gekweekt?

Ik weet dat er bij biologische vis, als één van de weinige keurmerken, er regels zijn voor het dierenwelzijn van de vissen. Maar zegt het woord 'biologisch' bij viskweek ook iets over hoe duurzaam ze zijn gekweekt? (Met andere woorden: wordt er niet (teveel) vismeel gebruikt voor de vis zelf, is het water schoon, wordt er niet teveel antibiotica gebruikt? Dat is wat 'duurzaam gekweekt' ongeveer inhoudt). Ik weet dat 'duurzaam' niks zegt over diervriendelijkheid, maar is dat andersom wel zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Gekweekte vis is duurzaam en kan biologisch zijn.
Alleen een gekweekte vis kan biologisch zijn omdat het kenmerk biologisch alleen aan vis kan worden toegekend als de productie keten gecertificeerd is.
Wildvang kan duurzaam zijn maar is nooit biologisch omdat het niet geproduceerd wordt.
Wildvang kan biologisch zijn maar zal nooit biologisch mogen heten omdat het uit de natuur komt en niet van ei tot vangst gecontroleerd kan worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, is biologisch niet per definitie ook duurzaam?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Biologisch is altijd gekweekt.
Gekweekt is duurzaam.
Biologisch is duurzaam
Wilde vis is NIET biologisch. omdat die in een omgeving leeft die vervuild kan zijn. Kweekvis is niet wild, maar KAN wel biologisch zijn, het hoeft echter niet altijd zo te zijn.
Neem de kweekpangasius die massawijze gekweekt wordt in Azië....Voor het grootste deel wordt deze vissoort gekweekt in water dat afkomstig is van één van de sterkst bevuilde rivieren ter wereld en omdat pangasius zichzelf kan voorzien van zuurstof worden er veel te veel vissen op elkaar gepropt in de kweekvijver. Om plantengroei tegen te gaan worden er in het water dan nog heel agressieve middelen gegooid. Opdat de vrouwtjes veel jongen zullen baren, worden zij volop ingespoten met hormonen om snel veel eieren te krijgen. Als de vis dan gevangen wordt, volgt er weer een inspuiting van een of ander goedje om ze langer houdbaar te maken en het gewicht te verhogen.

Van enige vorm van dierenwelzijn is hier totaal geen sprake. Vis kweken en gevangen houden is dan wel niet diervriendelijk te noemen, maar indien de vis biologisch wordt gekweekt, wordt er toch wel rekening gehouden met het welzijn van de vissen. Deze vissen krijgen veel meer ruimte om rond te zwemmen en ze worden niet aan veel hormonen bloot gesteld. Ook het voer is voldoende en goed. Een kweekbedrijf dat zich verantwoord bezig houdt met het milieu, de sociale omstandigheden van de vissen en zich aan de richtlijnen houdt voor de toevoegingen aan het water kan dan ook het keurmerk krijgen waardoor de consument weet, dat de vis goed en veilig is opgegroeid en waar ze vandaan komt.

Wilde vis kan ook duurzaam gevangen én gekweekt worden. Voor een aantal veel gekweekte vissoorten is er een duurzaamheidsnorm vastgelegd. Zo zijn er kwekerijen die computergestuurde bakken hebben of grote vistanks die in een grote hal staan opgesteld. Anderen hebben natuurlijk beheerde vijvers in de buitenlucht en weer andere landen die aan de oceaan gesitueeerd zijn, zien meer in open kooien, die ver van de kust af, naar een diepe plaats in de oceaan verhuizen waar veel waterdoorstroming en minder golven op de kooi beuken. Met stormweer worden deze kooien zelfs automatisch met een kabel naar grotere diepte getrokken om de vis niet door elkaar te schudden. Ook wordt er gewerkt aan kwallenbestrijding en roofdier bescherming.

Bij duurzaam gevangen vis zorgen de vissers ervoor dat alleen grote vissen worden gevangen, op een verantwoorde wijze met het oog op milieu, zeebodem enz.
amc