Wat is het verschil tussen kweek en ijselmeer paling ?

Is er een verschil aan smaak en uiterlijk ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.7K
Poet
8 jaar geleden
Kweek is doorgaans groter want in het IJsselmeer is nauwelijks nog voedsel voor palingen ten gevolge van het steeds schoner worden van het water daar

Het beste antwoord

Sorry hoor maar ik ga MaartenVerrips toch gedeeltelijk moeten tegenspreken.
Wat betreft het kweken van paling heeft hij wel gelijk, de glasaaltjes worden gevangen als ze terug komen van de Sargassozee en dan in "vetmesterijen" ondergebracht waar ze opgekweekt worden tot consumptieformaat.
En dan nu over het verschil tussen een "wilde" en een "gekweekte" paling:
De wilde paling onderscheid zich van de gekweekte door een vastere structuur van het vlees en ook de smaak is voller. Dit is te danken aan het feit dat een paling in een kwekerij als het ware vetgemest wordt (vergelijkbaar met alle dieren in vetmesterijen) met eiwitrijk voedsel en dat deze dieren in vergelijk met hun in het wild levende soortgenoten tamelijk weinig lichaamsbeweging krijgen.
De in het wild levende palingen moeten harder werken voor hun kostje en daardoor wordt hun vlees steviger, ook is er een verschil te merken door de seizoenen heen daar de wilde palingen het ene seizoen meer voedsel vinden dan in het andere waardoor ze vetter of magerder zijn wat ook zijn weerslag heeft in de smaak van de paling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen sorry want een goede aanvulling of correctie is wat mij betreft altijd welkom. Alleen vraag ik me af wat de bron van je informatie is?

Andere antwoorden (1)

Anders dan de naam suggereert valt paling niet te kweken. Palingen planten zich uitsluitend voort in de Sargassozee, in het Caribisch gebied. De jonge palinkjes, glasaaltjes genoemd, trekken naar Europa en worden daar gevangen. Ze zijn dan zo groot als kleine wormpjes en worden in gevangenschap gehouden tot ze rijp zijn voor consumptie. Dat heet dan kweek. IJsselmeerpaling wordt als volwassen paling op het IJsselmeer gevangen. Uiterlijk is er geen verschil met gekweekte paling, in smaak evenmin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Bij Rijpelaal hebben ze kennelijk geen wikipedia...
http://www.rijpelaal.nl/paling/palingkwekerij
Poet
8 jaar geleden
Sorry, er wordt daar niet gezegd hoe ze komen aan de aaltjes van 0,3 gram waarmee het verhaal bij hen begint. Misschien, wellicht, inderdaad nog altijd van de sargassozee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker uit de Sargassozee. Paling valt in gevangenschap niet te kweken, wat ze ook beweren. Palingconsumptie is tegenwoordig omstreden vanwege de sterke achteruitgang van de palingstand. Daarover kunnen IJsselmeervissers je wel de waarheid vertellen