Welke groentes kan ik beter uit de vriezer halen?

Ik wil graag zo gezond mogelijk eten. Nu merk ik in de supermarkt dat er in zoveel producten toevoegingen in zitten, die helemaal niet gezond voor je zijn...

Nu heb ik gelezen dat ingevroren groentes gezonder zijn dan verse groentes, omdat ze na plukken direct ingevroren worden, klopt dit en hoe zit het dan met de toevoegingen om het extra lang goed te houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er gaat uiteraard niets boven verse groenten....het probleem is echter dat het soms dagen duurt voor het in de supermarkt/groenteman terecht komt. Hoelanger het duurt, hoe meer waardevolle voedingsstoffen verloren zijn gegaan.

Het allergezondste zijn daarom de groenten die je uit jouw eigen moestuin haalt of direct bij de boer als je het geluk hebt hier vlakbij te wonen. Indien je direct na de oogst kunt bereiden dan heeft dit natuurlijk de voorkeur.

Helaas zijn de meeste mensen afhankelijk van de supermarkt of de groenteman en deze groenten hebben al veel kracht ingeboet door het transport en de voorverwerking/sortering.

Diepvriesgroenten zijn vaak gezonder omdat zij al binnen een paar uur verwerkt zijn. Ze komen van het land, worden direct gewassen, gesorteerd, gesneden én geblancheerd in het bedrijf dat vaak op korte afstand gevestigd is van de boer. de voorbereide groenten worden dan vervolgens in een razendsnel proces bij zeer lage temperatuur ingevroren waarbij het water in de groenten ( ca. 90% is namelijk water) heel snel omgezet in zeer kleine ijskristallen. Micro organismen krijgen hierdoor geen kans meer om toe te slaan. De waardevolle voedingsstoffen blijven zo voor het grootste deel behouden.

Wil je de groenten gezond houden voor jezelf, dan moet je ze wel goed bereiden en dat betekent dat je ze niet eerst moet ontdooien. Kook eerst een klein laagje water voor en gooi de groenten in het kokende water. Beter is het nog om ze te roerbakken of te stomen, omdat bij groenten in water ook veel voedingsstoffen wegzwemmen. Gebruik dus zo weinig mogelijk water.

Wil je geen toevoegingen hebben, let dan op de verpakking. Niet alle diepvriesgroenten hebben toevoegingen... het zijn meestal alleen de groentemixen die vaak aroma's, plantaardig vet/-olie, zout, suiker, en kleurstoffen bevatten. Staat er nog het E-nummer 621 bij, dan weet je dat er een smaakversterker inzit dat bekend staat als 've-tsin' en dat ervoor zorgt dat je geneigd bent er meer door te eten dan je normaal doet, omdat deze stof ook het verzadigingsgevoel sterk vertraagd. Let dus wel op wat er op de verpakking staat aangegeven.

Je kunt nartuurlijk best af en toe zo'n groentemix met toevoegingen gebruiken, maar de keus voor groenten die alleen echte groenten zijn is de beste. Hiervan kan je ook een mix maken in de pan. Als je ze dan ook nog goed bereidt is dit het gezondste, afgewisseld met verse groenten die niet te lang hebben gelegen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Helaas zijn de meeste mensen afhankelijk van de supermarkt of de groenteman en deze groenten hebben al veel kracht ingeboet door het transport en de voorverwerking/sortering." Over welke 'kracht' heb je het dan? En hoe snel gaat dat? Voor zover ik na kan gaan is de voedingswaarde van ingevroren groente net zo hoog als die van groenten die direct van het land komen. De groenten worden binnen enkele uren na de oogst geblancheerd en ingevroren. Misschien kan je uitleggen waarom jij denkt dat er na het invriezen nog voedingsstoffen verloren gaan?
Je stelt immers dat er 'uiteraard' niets boven verse groente gaat. Bovendien mis ik bronnen die je claims ondersteunen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als toevoeging op de opmerkingen van Rabelais: Je doet alsof ve-tsin iets onnatuurlijks is dat je zou moeten vermijden. Ve-tsin is echter een puur natuurlijke stof. Ve-tsin komt van nature voor in verschillende groenten (jawel!) en vruchten. Onder andere verse tomaten bevatten behoorlijke hoeveelheden ve-tsin.
Ritsuka
8 jaar geleden
De 'kracht' die verloren gaat is de voedingswaarde. Vitamine C kan bijvoorbeeld snel verdampen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Vitamine C oxideert toch, in plaats van te verdampen?
amc
8 jaar geleden
@Rabelais; Met 'de kracht' bedoel ik de waardevolle voedingsstoffen; de vitaminen, spoorelementen en mineralen. Die geven de kracht aan groenten, de rest is immers water. Er zijn 3 oorzaken die ervoor zorgen dat nutriënten verloren gaan; warmte, licht en zuurstof. Het gaat geleidelijk maar je kunt je voorstellen dat groenten die dagen onderweg zijn of in het schap van de winkel liggen, toch al veel vitamines zijn kwijtgeraakt.
Omdat het bij diepvriezen binnen enkele uren na de oogst al is bevroren, zijn er dus minder nutriënten verloren gegaan, omdat ze bevroren als het ware 'opgesloten' zijn. Alleen door het blancheren is iets verloren gegaan. Vooral vitamine C en foliumzuur zijn gevoelig voor warmte. Over het algemeen scheelt het echter niet zoveel met verse groenten die je zelf kookt.
Met " er gaat niets boven verse groenten' bedoel ik meer 'de smaak'. Ik heb zelf een moestuin en een tomaatje direct van de plant gegeten, smaakt toch heel anders dan een die al dagen ligt te wachten in de winkel. De boontjes zijn veel knapperiger en spinazie uit de tuin, smaakt erg veel anders en lekkerder. Dit geldt voor vrijwel alle groenten, die je direct na de oogst bereidt.
@Cryofiel; vitamine C verdampt ook niet maar lost door oxidatie op in het water, daarin heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc ,
"Ik heb zelf een moestuin en een tomaatje direct van de plant gegeten, smaakt toch heel anders dan een die al dagen ligt te wachten in de winkel. De boontjes zijn veel knapperiger en spinazie uit de tuin, smaakt erg veel anders en lekkerder"
Heb jij misschien ook andere rassen dan in de winkel ? Want dat zou ook een reden kunnen zijn.
Bij ons op de weekmarkt staat een groenteboer die zo nu dan groente uit de eigen tuin verkoopt maar dat zijn bijna altijd andere rassen dan hij regulier verkoopt en inderdaad vaak vindt ik deze beter van smaak.
amc
8 jaar geleden
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welke rassen in de winkel liggen, het staat er meestal niet bij. Er zit echter wel altijd de specifieke smaak van een product aan, ik bedoel maar....een sperzieboon smaakt niet als een spruitje. Het gaat mij erom dat de 'vrucht' of het blad zelf , zo vers uit de tuin, meer smaak heeft en knapperiger is dan wanneer het al een paar dagen heeft liggen uitdrogen. Hoe goed de groente ook verpakt is met speciaal materiaal en toegevoegd gas in de zak om het langer vers te houden, de groente is tóch aan het uitdrogen omdat hij afgesneden is van de wortels. Ook als het product in de winkel dezelfde soort zou zijn als in mijn tuin, smaakt het anders vanwege de versheid en het nog aanwezige vocht in de groente, die de structuur knapperiger houdt.
Erna55
8 jaar geleden
@amc. De meeste groenten hebben een beperkte oogstperiode. Binnen die periode gaat er niet boven " vers van het land" .
Ook met eigen moestuintje kun je de oogstperiode niet verlengen. Dan vind ik het wel plezierig om bv vaker sperziebonen te eten.
amc
8 jaar geleden
Dat is helemaal waar! Ook ik moet veel invriezen omdat ze anders doorschieten of verleppen. Daarom is het maar goed dat je niet meer alleen door in te wecken groenten kunt bewaren. Leve de diepvries!
;-)
Ingevroren groente zijn om twee redenen beter dan vers:
-Omdat ze ingevroren zijn, kunnen ze verder niet meer bederven en zijn conserveermiddelen niet meer nodig (je schreef iets over extra toevoegingen in de toelichting van je vraag maar die zijn juist bij ingevroren groente niet nodig).
-Omdat ze lang houdbaar zijn, hoeft de supermarkt niet/nauwelijks voedsel dat over de datum is weg te gooien.

Supermarkten gooien juist veel verse producten weg; in dat opzicht is vers eten niet duurzaam maar juist slecht voor het milieu.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt wel gelijk, maar vergeet niet dat koelen ook energie kost.
tinus1969
8 jaar geleden
@hoiikbenbeter; daarom zijn glas en blik uit milieuoogpunt nog beter.