Welke groentes kan ik beter uit de vriezer halen?

Ik wil graag zo gezond mogelijk eten. Nu merk ik in de supermarkt dat er in zoveel producten toevoegingen in zitten, die helemaal niet gezond voor je zijn...

Nu heb ik gelezen dat ingevroren groentes gezonder zijn dan verse groentes, omdat ze na plukken direct ingevroren worden, klopt dit en hoe zit het dan met de toevoegingen om het extra lang goed te houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er gaat uiteraard niets boven verse groenten....het probleem is echter dat het soms dagen duurt voor het in de supermarkt/groenteman terecht komt. Hoelanger het duurt, hoe meer waardevolle voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Het allergezondste zijn daarom de groenten die je uit jouw eigen moestuin haalt of direct bij de boer als je het geluk hebt hier vlakbij te wonen. Indien je direct na de oogst kunt bereiden dan heeft dit natuurlijk de voorkeur. Helaas zijn de meeste mensen afhankelijk van de supermarkt of de groenteman en deze groenten hebben al veel kracht ingeboet door het transport en de voorverwerking/sortering. Diepvriesgroenten zijn vaak gezonder omdat zij al binnen een paar uur verwerkt zijn. Ze komen van het land, worden direct gewassen, gesorteerd, gesneden én geblancheerd in het bedrijf dat vaak op korte afstand gevestigd is van de boer. de voorbereide groenten worden dan vervolgens in een razendsnel proces bij zeer lage temperatuur ingevroren waarbij het water in de groenten ( ca. 90% is namelijk water) heel snel omgezet in zeer kleine ijskristallen. Micro organismen krijgen hierdoor geen kans meer om toe te slaan. De waardevolle voedingsstoffen blijven zo voor het grootste deel behouden. Wil je de groenten gezond houden voor jezelf, dan moet je ze wel goed bereiden en dat betekent dat je ze niet eerst moet ontdooien. Kook eerst een klein laagje water voor en gooi de groenten in het kokende water. Beter is het nog om ze te roerbakken of te stomen, omdat bij groenten in water ook veel voedingsstoffen wegzwemmen. Gebruik dus zo weinig mogelijk water. Wil je geen toevoegingen hebben, let dan op de verpakking. Niet alle diepvriesgroenten hebben toevoegingen... het zijn meestal alleen de groentemixen die vaak aroma's, plantaardig vet/-olie, zout, suiker, en kleurstoffen bevatten. Staat er nog het E-nummer 621 bij, dan weet je dat er een smaakversterker inzit dat bekend staat als 've-tsin' en dat ervoor zorgt dat je geneigd bent er meer door te eten dan je normaal doet, omdat deze stof ook het verzadigingsgevoel sterk vertraagd. Let dus wel op wat er op de verpakking staat aangegeven. Je kunt nartuurlijk best af en toe zo'n groentemix met toevoegingen gebruiken, maar de keus voor groenten die alleen echte groenten zijn is de beste. Hiervan kan je ook een mix maken in de pan. Als je ze dan ook nog goed bereidt is dit het gezondste, afgewisseld met verse groenten die niet te lang hebben gelegen.

Ingevroren groente zijn om twee redenen beter dan vers: -Omdat ze ingevroren zijn, kunnen ze verder niet meer bederven en zijn conserveermiddelen niet meer nodig (je schreef iets over extra toevoegingen in de toelichting van je vraag maar die zijn juist bij ingevroren groente niet nodig). -Omdat ze lang houdbaar zijn, hoeft de supermarkt niet/nauwelijks voedsel dat over de datum is weg te gooien. Supermarkten gooien juist veel verse producten weg; in dat opzicht is vers eten niet duurzaam maar juist slecht voor het milieu.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100