Welk dier levert lever voor de leverpastei?

Het meest waarschijnlijk lijkt mij een koe of een varken, maar ik zie het niet op de verpakking staan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Zowel Erna als Musiceyes hebben gedeeltelijk gelijk.
Meestal is de basis voor leverpastei varkenslever maar.... dit kan worden aangevuld met runds- en/of kalfslever, en andere leversoorten.
Je kan in principe van elke lever pastei maken.
Wat foie gras betreft dat is geen leverpastei maar puur lever, alhoewel dat ook weer niet juist is daar dit bestaat uit meer vet dan lever wat veroorzaakt wordt door de dwangvoeding die de beestjes krijgen en in feite is foie gras een ziekelijk vette lever. Als je foie gras vertaald heb je de exacte naam voor het spul namelijk "lever vet"
Hoewel dus van elke soort lever pastei (of paté) kan worden gemaakt is het meestal wel het verken dat de lever levert daar dit het goedkoopst is en het makkelijkste verwerkt.
Maar normaal gezien moeten de ingrediënten inderdaad vermeld staan op de verpakking en als dit niet het geval is dan is dat een overtreding van diverse reglementeringen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het varken levert de lever voor leverpastei.

Unox leverpastei. Ingrediënten:
Varkenslever 24%, varkensvet, water, varkenscollageen, aardappelzetmeel, zout, zuurteregelaar E270, gelatine, specerijenextract, aroma, antioxidant E301, conserveermiddel E250, specerijen.
E = door de E.G. goedgekeurde hulpstof
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
idd varkenslever.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leverpastei
Ivana
8 jaar geleden
...en ganzenlever, maar dat is een delicatesse.
Je hebt verschillende leverpastei.
En als het niet op de verpakking staat dan is dat merk in fout. Men is verplicht de inhoud te vermelden en vooral het basisingrediënt. Maar je hebt variatie in leverpastei. Gans of haas zijn meestal de "feestelijke versies".