Hoe noem je 's nachts eten?

Ontbijten, lunchen en dinieren. Maar als je 's nachts een maaltijd eet, hoe noem je dit dan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Dineren :-)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Schransen, tenminste zo noem ik dat altijd na het afpilsen....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt ook nog souperen. Een souper valt later in de avond (vanaf ongeveer 22.00 uur) dan een diner en is ook een wat lichtere maaltijd dan een diner.
Antoni
8 jaar geleden
Er bestaat geen term voor ‘s nachts eten. De maatschappij is ook helemaal niet ingesteld op nachtelijke eters. Ontbijt, lunch en diner zijn de bestaande termen voor de voor de meeste mensen gebruikelijke drie maaltijden per dag. Hiervoor zijn in Nederland en België ook maatschappelijk aanvaarde tijden: 7:00-11:00 uur voor het ontbijt, 12:00-14:30 uur voor de lunch en 17:00-22:00 uur voor het diner. Verder is er nog de brunch en wie ‘s avonds laat eet, kan zijn maaltijd souper noemen, maar die termen worden veel minder gebruikt dan de eerdergenoemde drie. ‘s Nachts eten wordt eigenlijk niet gewoon gevonden: het is immers voor de meeste mensen gebruikelijk om ‘s nachts te slapen. Voor de gebruikelijke maaltijden, het ontbijt, de lunch en het diner, heeft men over het algemeen een aparte ruimte en dekt men gewoonlijk de tafel en velen eten dan met anderen samen: eten is dan een sociale aangelegenheid. Op feestdagen wordt er nog eens extra aandacht besteed aan deze maaltijden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het kerstdiner en het paasontbijt. Uitgebreide nachtelijke maaltijden waarvoor speciaal de tafel wordt gedekt, komen eigenlijk niet voor, behalve misschien tijdens oudejaarsavond en tijdens de ramadan, wanneer alleen na zonsondergang mag worden gegeten. Verder zijn de grote horecagelegenheden, zoals brasseries, (eet)cafés, restaurants en hotels, over het algemeen alleen ingesteld op de gebruikelijke drie maaltijden. Wie ‘s nachts nog (iets) wil eten, komt in de reguliere horeca voor een gesloten deur en is aangewezen op kleine broodjeszaken en snackbars. Een uitgebreide maaltijd bestellen is ‘s nachts vrijwel nergens mogelijk. In hotels is de roomservice meestal ook maar tot 22:00 uur of tot 23:00 uur beschikbaar. Daarna is men aangewezen op de minibar. Kortom: nachtelijk eten is zo afwijkend van het over het algemeen maatschappelijke aanvaarde, dat er geen term voor bestaat.

Antwoorden (5)

Voor 's nachts eten kent de Nederlandse taal geen specifieke term. Uit eigen ervaring weet ik wel hoe belangrijk het is om regelmatig te eten als je de hele nacht werkt. Je bent geneigd dat te vergeten omdat je normaal slaapt en dus niet eet maar je lichaam herinnert je er in een nacht werken wel aan hoe onverstandig dat is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
's Nachts ben je inderdaad eerder geneigd een maaltijd uit te stellen of zelfs over te slaan en je te beperken tot een broodje ofzo. Dat is althans mijn ervaring.
Maar of je nu 's nachts slaapt of overdag: regelmaat in je eetpatroon is inderdaad belangrijk. Nu ben ik toch wel benieuwd of we een term kunnen bedenken voor een nachtelijke maaltijd? Ik probeer het eerst hier en zo nodig kan dit verplaatst worden naar het Café.
Mijn suggestie zou zijn 'nuitant' als formele term en informeel simpelweg 'nachthap'.
Erna55
8 jaar geleden
+ voor nachthap.
Nuitant klinkt alsof ik daar last van heb.( iritant ) mogelijk vanuit het latijn "nacht"en eten : noxederen
Antoni
8 jaar geleden
"Noxederen" lijkt weer op "oxideren", dus op "roesten". Zo heeft ieder woord wel een nadeel (of meerdere).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind noxederen wel goed klinken. Het gaat inderdaad echt om een maaltijd, als je snachts werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nocturmeren
Alles wat niet onder ontbijt, lunch of diner valt zou ik 'tussendoortje' noemen. Tussendoortjes zijn gebonden aan een deel van de dag.
paulus811
8 jaar geleden
Alles wat buiten de reguliere maaltijden valt zou ik "snacken" noemen, tenminste als het voedsel is.
Als het om snoep of chips of koekjes gaat, valt het misschien meer onder de afdeling "snoepen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar bestaat geen Nederlandse term voor, maar wel een Engelse. Namelijk: midnight meal.

Op 13 december 2012 vond in Den Haag een congres plaats over nachtarbeid, waarbij een onderzoek onder verpleegkundigen veel aandacht kreeg. Er bestaan veel misverstanden over eten in de nacht. Het nuttigen van een warme maaltijd tijdens een nachtdienst is niet ongebruikelijk: opgewarmde kliekjes van thuis of een snack van de shoarmaboer om de hoek. In die uren functioneert het spijsverteringsstelsel echter niet optimaal, ook al ben je aan het werk. Volgens je lichaam zou je in slaap moeten zijn en daar zijn je organen dan ook op afgestemd. Veel en vet voedsel wordt niet verteerd en ligt zwaar op de maag.

Een tweede misverstand is dat er ’s nachts zo weinig mogelijk moet worden gegeten. Je hebt zeker je energie nodig om het einde van de nachtdienst te halen en ook nog thuis te komen daarna. Uit het onderzoek blijkt dat je met de juiste voeding op de juiste momenten je vermoeidheid met 26% kunt verminderen. Dat betekent een betere concentratie en een fittere en vooral ook veiligere nachtdienst.

Voedingsdeskundigen adviseren het volgende schema tijdens een nachtdienstperiode:
- het avondeten om circa 18.00 uur is warm eten. Dit is de eerste echte maaltijd. Denk aan een flinke portie groente, een stuk vlees, vis of vleesvervanging, aardappelen, rijst of pasta.
- om circa 23.00 uur wordt een lichte snack aanbevolen, zoals een schaaltje kwark met fruit, een cracker of een boterham
- om circa 1.30 uur een midnight meal, bijvoorbeeld een kop soep met een paar volkoren boterhammen.
- om circa 5.00 uur een early morning-snack tegen de dip in laatste uurtjes. Denk aan een mueslibol, fruit, yoghurt, krentenbol met kaas.
- om circa 7.30 uur een licht ontbijt: een schaaltje yoghurt met muesli, een boterham met pindakaas, een geroosterde boterham. Dit is belangrijk voor een goede slaap na de nachtdienst. Ontbijt je te zwaar, dan word je te snel weer wakker.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraagsteller vraagt om een werkwoord... niet of er om 23.00 uur een schaaltje kwark wordt aanbevolen!
Réveillon (kwam ik tegen toen ik dit moest weten voor een enquête). Souper (een nieuwe trend voor het nachtelijk dineren tussen 23:00 en 07:00 maar refereert eigenlijk naar het laatste avondmaal). Maar dit zijn beide niet-Nederlandse woorden