Zit er evenveel ijzer in kruiden uit het vriesvak als in verse kruiden, per 100 gram?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, evenveel, maak je geen zorgen
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx

Antwoorden (1)

Ja, in vers of in diepvries zit evenveel ijzer. Het is een mineraal, dus het verandert niet door verhitting of bevriezing.

IJzer in onze voeding komt in twee vormen voor: heem-ijzer, wat vooral in vlees vis, gevogelte en eieren zit. Non-heem-ijzer is de andere vorm en is te vinden in plantaardig voedsel, zoals groenten, bonen, peulvruchten, granen en gedroogde vruchten en appelstroop.

De hoeveelheid ijzer die je via kruiden binnenkrijgt is heel klein. Pakweg 5 mg per 100 gram kruiden. Wanneer je afweegt hoeveel je van een kruid gebruikt, dan zal dit omgerekend een zeer kleine hoeveelheid zijn.
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
lijkt mij juist meer, omdat gedroogd minder vocht bevat, per 100 gram heb je dan meer van de andere stoffen
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je verse kruiden in het vriesvakken doet, zal het gewicht niet veel veranderen. Bij gedroogde kruiden uit een potje heb je wel een ander gewicht dan de oorspronkelijke verse kruiden. Dan klopt het dat het verlies aan vocht veel uitmaakt.
In mijn kruidenpotje Italiaanse kruiden zit 27 gram. Bij een maaltijd zal ik geen 4 volle potjes gebruiken.
100 gram verse basilicum is nog wel te doen. Wanneer je dan kijkt naar de hoeveelheid ijzer die je opneemt, zal dat uiteindelijk in de maaltijd niet heel veel uitmaken. Omdat je van gedroogde basilicum minder gebruikt.
Ritsuka
9 jaar geleden
ow ja, het ging 2x over verse kruiden, ik las niet goed