Hoe lang kun je koelproducten op tafel houden (dus buiten de koeling)?

Sauzen zoals mayo, ketchup, knoflooksaus, bbq saus e.d. moeten na openen in de koelkast gekoeld bewaard worden. Hoe lang (hoeveel uur) mogen deze geopend op tafel blijven staan zonder dat de houdbaarheid beïnvloed wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Volgens de consumentenbond hoeven sauzen na opening helemaal niet in de koeling. En eerlijk gezegd: Ik ken talloze mensen die ze ook gewoon in het keukenkastje/-lade bewaren.
Buiten het feit dat deze producten meestal boordevol natuurlijke (zout, suiker, azijn, chilipepers) of kunstmatige conserveringsmiddelen zitten, kan de de kou van de koelkast ook de structuur van sommige producten veranderen.
Bewaar ze liever op een donkere, koele plaats. Heb je een kelder? Dat zou fantastisch zijn. Maar een keukenkastje voldoet ook prima, tenzij je het in huis opstookt tot tropische temperaturen.