Zo ongeveer eindeloos. Ook buiten de koelkast.
Olie en azijn zijn de ultieme conserveermiddelen, naast zout en droogte.
Reddie
9 jaar geleden
Ik ga Reddie toch effe moeten tegenspreken.
Olie blijft niet eindeloos goed zoals hij beweerd maar wordt na verloop van tijd, net als (bijna) alle vetten ranzig.
Om nu even terug te komen op je vraag:
Alles hangt af van hoe je je dressing hebt bereidt, met of zonder ei, welke kruiden erin zitten enz...
Als je je dressing hebt bereidt met alleen olie, azijn en gedroogde kruiden zal die wel een hele tijd houden. Tot een maand buiten (als het niet te warm is) en een maandje of twee drie in de koelkast
Bereidt je dezelfde dressing met verse tuinkruiden dan kan je reken op maximaal een week, niet dat je dressing na die week bedorven zal zijn maar de kruiden erin zullen bruinachtig tot zwart geworden zijn door de inwerking van de azijn en je dressing gaat er niet meer smakelijk uitzien en ook de smaak zal niet meer optimaal zijn.
En dan de dressing met ei: met alleen gedroogde kruiden gaat die een week of twee houden maar dan wel in de koeling en met verse tuinkruiden zal ook hier een periode van een week zo ongeveer het maximum zijn.
Nog een factor die de houdbaarheid gaat beïnvloeden is welke olie je gebruikt, sommige oliën ondergaan ook een smaakverandering onder invloed van de azijn. Vooral sommige notenolies zijn hier gevoelig aan.
In elk geval een vers bereide dressing is steeds voller van smaak dan eentje die al een tijdje staat.
Succes met je dressing en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang de vinaigrette fris oogt en goed ruikt, is ie ook goed.
Tip: bewaar de vinaigrette in kleine flessen, bijna tot aan de rand gevuld en goed afgesloten. Hoe minder zuurstof, hoe langer de houdbaarheid.