http://surinaamsekeuken.web-log.nl/surinaamsekeuken/2006/02/moksi_meti.html voor recepten kijk ik ook altijd op www.smulweb.nl, leuke en handige site succes en eet smakelijk:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet het originele zoals de Surinamers het maken maar er is weinig verschil en heel eenvoudig en erg lekker.
Dit is mijn manier;

Maak eerst een marinade van;
1 kleine fijngesnipperde ui,
1 klein gekneusd laurierblaadje,
5 eetl. ketjap,
mespunt nootmuskaat,
3 kruidnagels,
½ theel. paprikapoeder,
beetje tabasco of cayennepeper,
½ theel. zout,
1 eetl. (bruine) suiker,
2 tenen knoflook fijngehakt of geperst.
Laat deze marinade, afgedekt, minstens een nacht intrekken in de koelkast. Hij is ong. 2 weken houdbaar.

Snijd 1 flinke hamlap in dunne reepjes en meng het met wat marinade.
Hak 2 kippenbouten in stukken en meng ze met wat marinade.
Snijd 2 speklapjes in stukken en meng ze met wat marinade.
Laat het vlees nu afgedekt een tijdje in de koelkast rustig intrekken.
Snijd 3-4 bosuitjes in ringetjes en paksoi in stukjes.

Verhit olie in de wok en bak de hamlapreepjes 5 min.
Neem ze uit de wok en bak de kippenboutjes 8 min.
Neem ze uit de wok en bak de speklapstukjes 8 min.
Bak de bosui en de paksoi met een beetje zout op hoog vuur ca. 3 min.
Doe het vlees bij de groenten, roer 1 eetl maizena aan met 1 dl. kippenbouillon en giet dit erbij.
Breng alles aan de kook en laat het dan op zacht vuur 5 min. pruttelen.
Voeg naar smaak een gesneden pepertje toe en zout.

Lekker bij gekookte rijst of nasi goreng!
amc