Is dit stelen, of gewoon geluk ? zie uitleg.

Bij de super de boer, heb je zo'n sigarettenuitomaat, met van die briefjes met streepjescode.
Nou had ik het meegemaakt, dat ik op een briefje van een buil shag, 6 builen shag kreeg, ik heb toen de overige 5 ingeleverd, maar ik zij tegen mezelf, de volgende keer, neem ik ze mee.
En nu heb ik dus 3 pakjes sigaretten op een streepjescode gekregen, nog wel 3 verschillende soorten zelfs, en nu heb ik ze niet ingeleverd, maar mee genomen.
Ja, ik blijf niet aan de gang, met vertellen aan de kassajufrouw, dat ik weer de "jackpot"heb.
O.k het is meschien niet echt eerlijk, maar als het aan de gang blijft, dan denk je ook bij jezelf van, nou zeg ik niks meer, of zien jullie dat anders ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het ongeluk noemen, als ik 3 x vergif kreeg voor de prijs van één ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, grapjas.
Dat zie ik anders, maar dat ga je toch nooit snappen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, heb er helemaal geen moeite mee, ik was gewoon benieuwt wat andere er van denken, en in zo'n situatie zouden doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel een eerlijke vraag toch? hoevaak moet je dan een euvel melden bij de winkel?
of moet je dan omdat er niets aan gedaan word maar peuken gaan kopen bij een automaat die wel de juiste hoeveelheid geeft waar je voor betaald hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De super de boer, is de enige winkel die tot 20.00 uur open is, de rest is dan al dicht, dus ik kan zoiezo nergens anders naartoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha...ja graag de plaats erbij want ik woon niet bij zo'n super! letterlijk dan haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stippel helemaal gelijk

Antwoorden (11)

Dit is een gewetenskwestie. Als je zoals gezegd eerder al melding hebt gemaakt van een falende automaat, en er wordt geen actie ondernomen, dan heb jij inderdaad de volgende keer de jackpot.
Als je nu stopt met roken, dan heb je in het vervolg dit probleem ook niet meer............
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd! +1
In het strafrecht heet dat verduistering. Je hebt een pakje gekocht. De andere pakjes zijn van de winkel. Die heb je per abuis onder je gekregen. Als je ze meeneemt, verduister je de pakjes. Dat is strafbaar. Er staat maximaal drie jaar gevangenisstraf op. Buiten dat wordt je een paar pakjes shag rijker, maar houd je er een slecht gevoel aan over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, ik heb sigaretten verduistert, nou word ik bang ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet. De kans dat je gesnapt wordt is niet zo groot. Je kunt hoogstens bang zijn dat je last krijgt van je geweten, maar kennelijk ben je dat al, anders had je de vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ben gewoon benieuwt wat andere er van vinden, en denken, en zullen doen in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er echt geen slecht gevoel aan over houden hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf een supermarkt zou hebben, zou je het wel aardig vinden als mensen je spullen zouden terugbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik als klant zou het wel aardig vinden, als ik niet alles 100 x hoef te herhalen, en achter ze aan hoef te lopen, of ze honing aan hun kont hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
exact Whiteeagle!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro helemaal mee eens. Verduistering is stelen. Een pakje sigaretten of een mobieltje, het is en blijft het zelfde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maximumstraf! Als het de eerste keer is, kom je er af met een waarschuwing, dan een boete, maar geen gevangenisstraf voor 2 pakjes sigaretten.
zeg ! bij welke super de boer winkel jij?
je kunt 1 keer iets terug geven maar dan zijn ze gewaarschuwd..het is hun taak dan om het euvel te verhelpen..je hoeft ze niet steeds op hun fout wijzen toch?
hoevaak wil je ze terug brengen? wie word er nu wijzer van?
ja ik zou ze na 1 keer terug geven maar daarna ook meenemen...ik ben ook gekke henkie niet!
maar ja dan ben ik waarschijnlijk ook niet helemaal eerlijk?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het persoonlijk nog een keer gemeld hebben en erbij gezegd hebben dat dit al de 2de keer is.
Bij een derde keer is het scheepsrecht in tel, dan zou ik van zo'n sigaret genieten, met volle teugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk ik het zelfde, dus plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel.
Voor hoeveel pakjes heb je betaald? Op zoveel pakjes heb je recht..

Heel simpel, snapt zelfs een basisschoolleerling die nog niet passieve crematie staafjes mag kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja, sorry ik was vergeten dat je niet eerlijk mocht zijn, maar politieke antwoorden moet geven.. Trouwens zou je zo AARDIG willen zijn om toe te lichten waarom dit geen antwoord zou zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben al weer afgekoeld :) maar dan is mijn antwoord op de vraag dus Nee, dat zou ik de tweede keer niet doen :)
Eerlijk gezegd vind ik het al heel nobel van je om in eerste instantie de builen terug te geven. Ik denk dat velen dit niet gedaan zouden hebben, en héél eerlijk gezegd weet ik niet of ik dat zelf gedaan zou hebben.
Ze weten al dat het automaat stuk is, aangezien je dit zelf hebt gemeld. Het is jouw taak niet om die mensen achter de vodden aan te zitten om het automaat tijdig te repareren.
Zij weten toch dat mensen hun spullen "stelen" zolang zij dat ding niet repareren?

Eerlijk is het natuurlijk niet. Officieel is dit natuurlijk stelen.
Maar ik vind dat je er recht op hebt. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk zie ik dit als een gevalletje 'gelegenheid maakt de dief'. Natuurlijk heeft de beheerder van de automaat een verantwoordelijkheid om de dief geen gelegenheid te geven, maar de hoofdverantwoordelijke voor het onbetaald meenemen van tabak is degene die het meeneemt. Als ik voor mezelf spreek: het zou niet in me opkomen zoiets mee te nemen, hoe vaak het ook gebeurt.

Misschien lijkt de ethische kant van de zaak wat vaag, omdat dit erg onpersoonlijk lijkt. Het is een automaat, niet een meisje aan de kassa dat je teveel geeft. En de gedupeerde is een supermarktketen, niet een persoon van vlees en bloed.

Zelf vind ik dat dat niet uitmaakt. Stel je voor dat iedereen dit zou doen, dan heeft dit daadwerkelijk gevolgen voor mensen van vlees en bloed, ook al kennen we die mensen niet en zien we de gevolgen niet.

Voor mij is dit ethisch gezien hetzelfde geval als wanneer de persoon vóór je bij de kassa vergeet iets mee te nemen, iets dat je best zou willen hebben en waar de ander voor betaald heeft. Pak je het van de band en stop je het in je tas? Mooi meegenomen toch, had die klant maar beter moeten opletten? of roep je de vorige klant even om te zeggen dat hij/zij iets vergeten is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon meenemen, misschien direkt de eerste keer al
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht toe recht aan kun je stellen dat je jezelf iets oneigelijks, onwettig, hebt toegeèigend.
Het verhaal dat je steeds terug moet is een beetje slapjes hoewel ik me kan voorstellen dat je voor jezelf harder wilt lopen dan voor een andere, vreemde, iemand die je nooit zult ontmoeten en je zal prijzen voor je eerlijkeheid.
Je kunt altijd wel een reden verzinnen om aan de verleiding toe te geven, Je kunt ook redeneren dat je voor dit beetje geld niet een image wil hebben van een oneerlijk persoon.De keuze die je maakt bij dit soort beslissingen bepaald wat voor persoon je bent. Sommige hebben de tiengeboden nodig om zulke beslissingen te nemem.Mijn iedee is dat dit niks met geluk te maken heeft, hooguit datje het gelukt hebt dat je een mogelijkheid wordt geboden aan de wereld te tonen wat voor persoon je bent. Gelukkig kan ik nog steeds denken dat er meer goede dan foute mensen zijn en ik hoop dat dat zo zal blijven zolang er mensen zijn, dat maakt van onze planeet een plek waard om op te leven.
Doe wat je kunt deze wereld mooier te maken en laat het andere achterwege, nou grijp je kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon houden, het is geluk! Moeten ze dat ding maar degelijk maken, ik had het die 1e keer niet eens gemeld.

Kun je mij vertellen waar deze jackpot automaat staat? Misschien moet ik zelf ook maar eens mijn geluk beproeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het al gemeld hebt weten ze van het probleem, daarnaast zal het propbleem zich dan waarschijnlijk vaker voor doen, en hebben ze dus kas te kort. En hadden dus al lang actie kunnen ondernemen. Ik denk dat je dus goed handeld om dit voordeeltje te benutten.