"Een vrouwtje stoot in april één tot vijf miljoen eitjes uit. Het
mannetje stoot zaadjes uit. De bevruchting vindt in het water plaats. Na enkele weken
moeten de eitjes bevrucht zijn en gaan ze leven. Na drie weken zijn larven veranderd in
piepkleine mosseltjes met schelpjes."

http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=213
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dezelfde bron, maar je was me 45 seconden voor.
+
,,De mossel (mytilus edulis) is een tweekleppig schelpdier. Net als de oester,
venusschelp, sint-jakobsschelp en kokkel. De voortplantingsperiode is in april, mei en
juni.

In die tijd zitten de mosselen vol geslachtscellen en dat maakt ze er niet lekkerder op.
Daarom is de mossel dan niet geschikt voor consumptie en loopt het mosselseizoen van
half juli tot half april. Een vrouwtje stoot in april één tot vijf miljoen eitjes uit. Het
mannetje stoot zaadjes uit. De bevruchting vindt in het water plaats. Na enkele weken
moeten de eitjes bevrucht zijn en gaan ze leven. Na drie weken zijn larven veranderd in
piepkleine mosseltjes met schelpjes.

Een jaar na de geboorte mogen mosselvissers dit mosselzaad opvissen en op hun
percelen uitstrooien. Daar leven de mosseltjes op elkaar en groeien ze verder. Een
goede zaadval is er maar eens in de twee à drie of zelfs vier jaar. Meestal na een
strenge winter.''

Zelf weinig aan dit antwoord gedaan.. Maar ja, wat moet je, als een link het je perfect uitlegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou het niet weten