waarom plasticrandjes rond de plakjes kaas in Belgie ?

waarom zitten er als je kaas koopt in Nederland geen plastic randje rond de gesneden plakjes en in Belgie wel altijd ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Dei randjes plastic zoals jij ze noemt rond de kaas zijn in feite geen plasticrandjes maar meestal randjes van was.
Deze randjes worden gevormd door de kaas in een wasbad te dompelen en zijn bedoeld om de kaas te helpen bewaren en uitdroging tegen te gaan. Een tweede reden voor deze waskorst is omdat het hygiënischer is. Mocht de kaas op de ene of andere manier "vuil" worden in deze makkelijk weer te reinigen en komt de kaas niet in aanraking met eventuele verontreinigingen.
Een bijkomend voordeel, maar dat is dan alleen vanuit het oogpunt van de verkoper, is dat door het voorkomen van uitdroging er geen gewichtsverlies optreedt.
In ieder geval doet die waslaag niks af aan de smaak van de kaas, op voorwaarde dat je ze verwijderd.
Een "nadeel" is dan weer dat eens de kaasbol (of wiel) zijn wasbad heeft gekregen het rijpingsproces stopt. Dus eens de kaas zijn jasje van was heeft gekregen zal hij niet meer verder evolueren en zal jonge kaas jong blijven en belegen kaas belegen kaas enz.......