Na het koken van wortels werd het water blauw, hoe kan dat?

Ik had 's avonds wortels gekookt en een ochtend erna was het water dat in de pan zat diepblauw.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met een chemische reactie van het caroteen (de geeloranje stof die de wortel zijn kleur geeft) en het metaal van je kookpot.
Tijdens mijn schoolperiode heb ik de juiste formule hiervoor moeten leren maar ik ben al enige tijd van school zodoende kan ik je die zo niet direct geven.
Je kan dit fenomeen met meerdere voedingsmiddel ondervinden, kijk maar eens naar rode kool. Om die inderdaad rood te krijgen voeg je er wat azijn aan toe om de kleur van blauw naar rood te krijgen. Er zijn nog andere voorbeelden van voedingsmiddelen die zich naar gelang zij zich in een zuur of basisch milieu bevinden van kleur veranderen.