Kan een pastagerecht bedorven zijn voordat de houdbaarheidsdatum bereikt is?

We hadden een pastagerecht gekocht voor in de magnetron en wilden het vandaag opwarmen. Toen we het uit ijskast haalden stond verpakking bol en durfden we het niet meer op te warmen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon terug gaan naar de winkel en geld terugvragen. Het kan misschien zijn dat de verpakking beschadigd was en zo bedorven is geworden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Schuit5
Meestal is bij een beschadigde verpakking het product niet bol, omdat door dezelfde gat waardoor lucht binnen gekomen is, ook gas die bij bederf ontstaat kan ontsnappen.
Vrij logisch! (^_°)

Het beste antwoord

Het makkelijke antwoord op je vraag is "ja, uiteraard", en dat is nu gebleken.

THT betekent "tenminste houdbaar tot", en dat is een termijn die berekend wordt voor een product dat onder normale omstandigheden wordt geproduceerd. Hiermee bedoel ik dat "ongelukken" of misproducties die de THT niet halen, niet meegenomen worden.
Voor de goede orde: het is niet de bedoeling dat een product vóór de THT bedorven is, maar tja... shit happens!

In het geval dat je omschrijft, kan het probleem meerdere oorzaken hebben:
- De koelketen is verbroken. Dat kan overal zijn gebeurd: in de fabriek, in het distributiecentrum, in de winkel, bij je thuis... Hierdoor groeien de bacteriën sneller, en de THT wordt niet gehaald.
- Als het en product is onder een beschermende atmosfeer, dan kan de gassamenstelling verkeerd zijn geweest tijdens de productie, waardoor de (overigens onvermijdelijke) groei van de bacteriën in het product onvoldoende afgeremd wordt, waardoor de THT niet wordt gehaald.
- De maaltijd is niet afdoende verhit, waardoor een aantal micro-organismen het proces overleven, en je product te vroeg laten bederven.
- Er heeft een nabesmetting plaats gevonden ná de verhitting, waardoor deze 'vers' aangekomen micro-organismen vrij spel krijgen om te groeien, en het product versneld te bederven.

Met name in de twee laatste gevallen kan dit voor ernstige voedselveiligheidsproblemen zorgen als een pathogeen micro-organisme in het product terecht is gekomen (Listeria, Salmonella, E. coli, Campylobacter, Staphylococcus, Clostridium...), en zich heeft vermenigvuldigd.

Mijn advies aan je is: product niet consumeren, maar wel bewaren in je koelkast, en een klacht indienen bij de NVWA.
Dat kan heel makkelijk via de site van de NVWA (zie link), en ze komen gratis bij je langs om het product op te halen voor nader onderzoek, waarna je de uitkomst van het onderzoek te horen krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ook de rest bedankt voor het meedenken.

Andere antwoorden (2)

Dit kan maar is zeker niet de bedoeling. Ga er mee terug naar de winkel. De meeste supermarkten zijn wel zo netjes dat je een nieuwe krijgt, zelfs zonder bon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor , een houdbaarheids datum kan ook beinvloed worden door bijvoorbeeld een te koelen product niet te koelen.
Of wellicht kan er bij de productie iets misgegaan zijn.
Bij mij is een houdbaarheidsatum niet heilig....sommige producten kan je nog wel jaren na het verstrijken nuttigen. ... Wel altijd je gezonde verstand en je zintuigen vertrouwen.
En dat heeft u nu met een bol pak gedaan....dit zou ik zeker niet vertrouwen.