hoe maak je van aardappelschillen suiker?

is het mogelijk van aardappelschillen suiker(water) te maken met behulp van enzymen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niet voor suikerwater, daar wordt kristalsuiker voor gebruikt (of kandijsuiker, basterdsuiker of poedersuiker).

Het beste antwoord

Uit aardappelschillen kunnen diverse suikers worden gewonnen, industrieel gebeurt dat ook. Aardappelschillen bevatten namelijk behalve veel water ook suikers in de vorm van zetmeel, dat zijn lange suikerketens die in glucose kunnen worden gesplitst.
Het zetmeel uit de aardappelschil moet dus enzymatisch afgebroken worden tot glucose of maltose. Voor de zetmeelafbraak dient gebruik gemaakt te worden van combinaties van enzymen.
In de voedingsmiddelenindustrie wordt uit zetmeel door de activiteit van hydrolytische enzymen (enzymen die water ontrekken bij het splitsen van het substraat) diverse zetmeelsuikers gewonnen worden, zoals glucose.
Glucose kan dan weer enzymatisch omgezet worden naar fructose, dat ongeveer dubbel zo zoet is als glucose.
Als zoetstof wordt het derivaat glucosestroop in limonades, snoep, ijs, etc toegepast.

Het is dus wel mogelijk om suikers te winnen uit aardappelschillen maar niet voor het maken van suikerwater.

Suikerwater is water waarin suiker is opgelost, en hiervoor wordt meestal kristalsuiker gebruikt. Kristalsuiker is geen suiker die in het zetmeel van de aardappel voorkomt maar wordt gewonnen uit suikerriet en suikerbieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat over aardappel schillen hè? Zit daar genoeg zetmeel in? Wel bedankt voor het reageren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh sorry ik las ergens overheen, bedankt voor dit goede antwoord!

Andere antwoorden (2)

Dat is zeker mogelijk. De meeste alcohol wordt zo geproduceerd. Het zetmeel afkomstig van aardappel, graan, gerstemout of rijst (lange suikerketens) wordt door een enzym omgezet in korte suikerketens. De korte suikerketens door gist in alcohol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel planten zetten glucose dat ze bij de fotosynthese hebben gevormd om in zetmeel omdat het op die manier langer bewaard kan worden. Glucose lost namelijk te goed in water op om het langere tijd te kunnen bewaren. Maar uiteraard moet het op enig moment weer beschikbaar komen als glucose want anders heeft het geen zin om het te bewaren. Er bestaan dus wel degelijk enzymen die zetmeel in glucose omzetten. Amylase is daar een voorbeeld van. Dat wordt voor de omzetten van zetmeel in glucose o.a. gebruikt in de bierbrouwerij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat over aardappel schillen hè? Zit daar genoeg zetmeel in? Wel bedankt voor het reageren!