Hoe kan ik meer eten, zonder vol te raken?

Nu dacht ik altijd dat ik kon eten wat ik wilde zonder dik te worden, ik at altijd totdat ik helemaal vol zat. Maar met sporten kom ik nauwelijks spiermassa aan, dus ik heb eens gekeken wat ik nu eigen per dag at. Dat bleek dus een stuk minder te zijn dan dat ik altijd dacht. Ik zit dus gewoon snel vol.

Nou heb ik een eet schema gemaakt met zo'n 3000 kcal per dag. Alleen er is 1 probleem: ik zit bij de 2500 kcal al helemaal vol. Aan het eind van de dag puilt mijn buik helemaal uit en er past niets meer bij, heb echt het gewoon dat ik ga ontploffen.

Dus de vraag is: hoe kan ik makkelijker 3000 kcal/dag eten zonder dat ik steeds super vol zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Probeer vaker per dag kleinere porties te eten. Over het algemeen gaat dit het makkelijkst als je probeert om de twee uur wat te eten. Om dit niet te vergeten kun je bijvoorbeeld een alarm op je telefoon aanzetten. Als je echt moet aankomen kun je ook proberen om de producten die je nu gebruikt te vervangen voor calorierijkere varianten. Zo kun je op brood ipv light margarine, Becel gold gebruiken. Probeer echter wel gezond te blijven eten. Gebruik dus in het bovenstaande voorbeeld geen roomboter, dit bevat al snel weer veel verzadigde vetten. Noten zijn bijvoorbeeld een goed gezond calorierijk tussendoortje. Calorieën kun je ook uit je drinken halen. Let echter op dat je niet te veel suikers binnen krijgt. Vervang frisdrank bijvoorbeeld voor een glas vers geperst sap. Nog steeds moet je hier niet te veel van drinken, maar het is gezonder en bevat veel calorieën. Wat je daarnaast ook nog kunt proberen is een calorie rijke zoetstof proberen. Zoiets als phantomalt. Dit is te verkrijgen bij de apotheek. Dit kun je oplossen in een glas water, je proeft er niks van maar het zijn wel extra calorieën Als het je nog steeds niet lukt maak dan eens een afspraak met een diëtist die kan je wellicht verder helpen.

Eet vooral producten met eiwitten, die vullen meer. Is ook beter in combinatie met sporten. Maar wat wil je nu precies? Aankomen of spiermassa opbouwen? Het gaat over het algemeen niet om de calorieën die je eet, maar om WAT je eet. Tip: verdiep je er wat meer in hoe alles werkt (eiwitten, vetten, calorieën etc) en kijk dan wat bij je past. Of inderdaad, ga naar een diëtist of misschien is de huisarts wat toegankelijker. Bijvoorbeeld http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/energie.aspx ?

Als je meer calorieën binnen wil krijgen, zonder langdurig vol te raken, dan moet je meer koolhydraten eten. Profwielrenners (die een enorme energiebehoefte hebben) eten van oudsher grote hoeveelheden macaroni met saus, en dat zo mogelijk diverse malen per dag. Maar het is de vraag, of je daardoor meer spiermassa gaat kweken -spiermassa is deels afhankelijk van training, en deels genetisch/hormonaal, en nauwelijks van energie-inname (hoogstens een beetje van eiwitinname). Er zijn mensen die met minimale krachttraining meteen enorme spierbundels kweken, en mensen die zich suf trainen maar geen spiermassa kweken omdat ze er geen aanleg voor hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100