hoeveel pepers heb ik ongeveer nodig voor het maken van een pot van 500gram sambal oelek? mvg, Koen

en het aantal zout in verhouding met het aantal pepers zou ik ook graag willen weten. alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Antwoorden (2)

maak dit éénmaal:
http://www.smulweb.nl/997489/koken/recept/Sambal-oelek

kijk hoeveel het is. dat is voor 4 porties, nou weet ik niet wat 1 portie is ;)
maar nu heb je in ieder geval de vergelijking tussen pepers en zout..

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een grote pot sambal heb ik een heerlijk recept;

500 gr. pepers (rood of groen kan ook)
1 grote ui,
8-10 t. knoflook,
1 eetl. zout,
3 eetl. bruine- of donkerbruine suiker,
2 dl. ketjap manis,
olie (zonnebloemolie).

Snij de pepers door de helft en verwijder de zaadjes( voor extra hete niet). Pel de ui en snipper deze, zo ook met de knoflook. Doe eerst de ui en de knoflook in een staafmixerkom en maal het fijn.(niet te lang).Je kunt overigens ook een vijzel gebruiken. Haal het mengsel er nu uit. Doe hetzelfde met de rode peper. Zet een pannetje met een bodempje water op het vuur. Doe hier de pepers en het ui-knoflookmengsel in. Breng het aan de kook. Voeg dan de ketjap, zout en suiker toe. Breng het pannetje weer an de kook en maak met een stamper alles in het pannetje fijn. Zorg dat het niet te nat wordt! Is het te droog voeg dan wat ketjap toe. Wanneer alles fijn is en het water verdampt, is de sambal klaar.

Let op! Zet wel een raam of deur open tijdens het koken.
De dampen kunnen erg irriteren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor sambal oelek heb je de verhouding;
10 spaanse pepers en 1 theelepel zout.
Je haalt alleen de steeltjes v.d. pepers en hak ze fijn met het zout. Kan ook in de keukenmachine.
amc