Als je blokjes paprika meekookt met groente gaan er dan veel vitamines verloren?

Gele paprika bijv bevat veel vitamine C,gaat daar veel van verloren als je het kookt ipv gewoon rauw eet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ligt er aan hoe lang je het kookt. en is het als in soep? of gooi je het kookwater weg? want de vitamines komen dan vooral in het water
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kook het ongeveer 15 minuten mee met bloemkool bijv.
Dus het kookwater gaat dan weg.
Ritsuka
9 jaar geleden
is stomen een optie? dat is wat sneller en je behoud meer vitamines
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik nooit gedaan,heb je toch een speciale pan voor nodig?
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/
Je kunt gewoon zoiets halen, is in elke pan te zetten
nounka
9 jaar geleden
Een of twee keer per jaar staan er ook vrij goedkope stomers in de aldi. Daar haalde ik de mijne toch.
En in elektrowinkels zijn ze ook te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips allebei.

Antwoorden (2)

Wel...
Vitaminen zijn inderdaad wel wat gevoelig voor hitte. Maar ook voor licht en vocht.
Maak je eten dan gaan de vitamientjes op twee manieren kwijt.
Sommige lossen op in water. ( en dat gooi je meestal weg )
Anderen ( en dat zijn er veel ) breken gewoon af inhitte.
Dus rouw eten is altijd 'voller' van vitamines.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik pech..ik hou er van als alles zachtgekookt is,zelfs paprika.
voeg de parika gewoon toe vlak voor serveren - 1 minuut oid
dus dat hij aleen warm is net als het gerecht
je hebt knapperige parika & vitamines zijn behouden
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar de vraagsteller houdt van zacht gekookte paprika. Toch een + van mij