Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat maakt chips zo "verslavend"?

Welk ingredient maakt het dat je je zak helemaal wilt leegeten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je daar ook zo'n last van ? En die zakken zijn zo groot geworden . Gisteren weer een zak Lay's Sensations weggewerkt. Nou koop ik ze niet meer !

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

dat is een smaakversterker die ze in bijna alle chips toevoegen. smaakversterker e621. Dat maakt het zo verslavend.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.smaakversterkers.eu/info/producten_msg.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

volgens mij is het niet een ingredient, maar het idee dat de zak leeg moet. althans ik eet altijd door ook al ben ik bijna misselijk eigenlijk omdat ik weet dat als ik het wegleg ik steeds denk: o ja die zak chips is nog half vol. een soort dwangneurose zeg maar. ik heb dat ook bij een zak snoep.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt niet aan de chips, maar aan de persoon die aan het snaaien is. Zelfbeheersing heet zoiets.
(Lees meer...)
jc54
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je lust ze zeker niet?
Googel even op e621 helaas is het niet alleen mijn zelfbeheersing dus.
jc54
15 jaar geleden
Ik lust ze best wel, maar ik kan na drie of vier chipjes ook goed stoppen.
Volgens mij zit er bij chips net als bij chocolade een stofje in waar jeje prettiger doorvoelt.Dus niet het ingredient maar het stofje wat erin zit zorgt ervoor dat je de zak wilt leeg eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De combinatie van te veel vetten, zouten en suikers.
Die zouden een groot aantal neuronen activeren in de hersenen, die de drang om te eten groter maakt.

Vooral Chips en producten van McDonalds :)

enfin... hier de link ...:
http://www.distrifood.nl/web/Nieuws/Buitenland/Buitenland-artikel/133544/Fabrikant-maakt-voedsel-verslavend.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
prima antwoord. Dat had ik ook gelezen. Verder herinner je je de film " Supersize me "? Daarin komt het fenomeen ook aan bod.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja Supersize me is een geweldige documentaire, veel plezier en soms met walging en verbazing naar gekeken, hoe iemand uitsluitend leeft op een McDonalds dieet en wat zulks met de fysiek doet.
t feit dat er altijd nog wel een klein chippie bij kan...t houdt pas op als je bom-vol zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Behalve het prima antwoord van FaberYejo is het ook zo dat zoals met bijna alles dat je koopt , de smaak verfijnd en geoptimaliseerd is. De voedingmiddel industrie heeft wetenschappers in dienst die continue aan de smaak van produkten sleutelen.

Luxe produkten zijn echt enorm aantrekkelijk geworden. Luxe chips zoals Sensations hebben zo veel smaak , het is een ware smaakexplosie. De smaak ( die via de smaakpapillen in zenuwsignalen wordt omgezet ) activeert in je hersenen verschillende neurotransmitters . Sommige werken in op je genotscentrum , en dat genotscentrum is gevoelig voor verslaving.

Door de overvloedige smaak is het neurologische effect erg sterk. Als je langdurig toegeeft aan de "trek" in chips en je je lichaam de genotssensatie gunt , ontstaat er een geconditioneerde impuls wanneer je aan chips denkt.

Dan wordt de chips nóg onweerstaanbaarder.

Het is raadzaam om op tijd te matigen , zodat je de nadelige gevolgen ( veel te veel calorieën , "snelle" koolhydraten , te veel vetten ) niet hoeft te ondervinden.

Toegevoegd na 3 uur:
En als het matigen , dan is het belangrijk om voor "cold turkey " te kiezen , en het produkt niet meer te eten. Obesitas en diabetes type 2 kunnen langzaam de kop opsteken .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing