Hoe lang kun je frikandellen in de koelkast bewaren?

Als ik in de supermarkt frikandellen ga halen en ik leg ze in de koelkast. Tot wanneer kan ik ze dan opeten zonder ziek te worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38.1K

Antwoorden (3)

Eenmaal ontdooid zijn frikandellen gewoon ' vleeswaar' (voorgegaard vlees) en in de koelkast nog zeker zo'n 3 dagen houdbaar, mits goed verpakt natuurlijk en koel gehouden. Op de verpakking zal minder staan, maar er is echt geen wezenlijk verschil tussen een ontdooide frikadel of, pakweg, een plak boterhamworst of een koude zelfgebraden gehaktbal.

Zoals voor alles geldt : gebruik je ogen, neus en vingers, en verhit het product door en door voor je het consumeert. Maar doe ze volgende keer wel gewoon netjes in de vriezer of, als je die ruimte niet het, koop een kleinere verpakking. Dan loop je zeker geen risico.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat door en door verhitten zal geen probleem zijn in de vetpan. + van mij trouwens.
Officieel kun je frikandellen die ontdooid zijn zeker 48 uur bewaren bij + 4-6 graden. Maar altijd even ruiken en voelen of ze niet plakken voor de zekerheid, en doorbakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de verpakking behoort vermeld te zijn hoe lang je een product buiten de koelkast/ in de koelkast/ in de diepvries kunt bewaren. Vaak nog met aparte vermelding bij diepvriezen voor * of *** vriesomstandigheden.

veel hangt af van:
(1) hoe lang het duurt vanaf de koeling van de supermarkt tot jouw koelkast. Als de frikandellen ondertussen veel opwarmen gaan ze daardoor sneller achteruit. Een speciale koelzak helpt dit voorkomen en je kunt er ook wat oude kranten omheen pakken (als je toch weet dat je frikandellen gaat kopen, meenemen!)
(2) het weer. Ga je op de fiets en is het 30 graden of het is steenkoud, dan maakt dat voor je voedsel ook veel uit. ' s winters kan het in je schuurtje nog wel kouder zijn dan in de koelkast. Dus bij warm weer: extra snel in de koelkast zien te krijgen; bij jkoud weer: geen haast.
(3) goed doorbakken van voedsel, zeker een bereid product als frikandellen.
Dit is beslist aan te raden, maar het is minder belangrijk dan de toestand van de frikandel zelf. Je wordt namelijk meestal niet ziek van bacterien, maar door de stoffen die deze bacterien al eerder geproduceerd hebben; en die haal je met bakken veelal niet weg. Wel verminder je de kans dat de beestjes nog levend in jouw darmen aankomen, dus bak je frikandellen niet te kort, ze moeten door en door gloeiend heet zijn geweest.

kortom hoe sneller je frikandellen in de koelkast liggen des te langer kun je ze bewaren; maar met ongeveer drie dagen zit je wel aan de limiet denk ik.