Hoe houd je aardbeien langer goed ?

IK haalgeregeld aarbeien maar na 2 dagen beginnnen ze al te schimmelen.
Bestaat er een manier dat je ze langer goed houd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik ben zelf parttime groenteman. Mijn constateringen zijn als volgt:

Op de eerste plek: Koop Hollandse aardbeien, geen Spaanse of uit Isreal ofzo. Is het niet de reistijd die de vrucht afbreuk doet dan wel de manier van teelt. Ze smaken gewoon niet zo lekker als de Hollandse.

Gevolgd op de tweede plek: Wil niet 365 dagen per jaar alle mogelijke groente en fruit eten. Je hebt nu eenmaal zaai, groei en oogst perioden en wil je daar niet aan dan gaan telers creatief doen, met buitenlandse producten, kassen, stikstof koelcellen etc.
Ga dus al helemaal niet mopperen als in december de aardbeien €5,- de pond zijn. Die dingen hebben vaak al meer van de wereld gezien dan u en ik.

(Wist u trouwens dat NIEUWE oogst appels al een jaar van de boom zijn :) Worden in stikstof koelcellen een jaar goed gehouden)

Op de derde plek: Zorg dat er zo min mogelijk temperatuursschommelingen zijn. Elke temperatuurswisseling is afbreuk van de vrucht. Loopt u door de winkel is de groente afdeling vaak de eerste afdeling en de diepvries vaak de laatste. Haal die aardbeien dus pas als u volledig klaar bent en dus niet eerst nog 30 minuten door een warme winkel lopen. Zodra u langs de kassa bent, haast u naar uw koelkast thuis.
als u thuis aardbeien gaat nuttigen, haal alleen uit de koelkast wat u ook opeet. Laat de andere koel staan.

U zult merken dat de kwaliteit beduidend langer goed blijft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de koelkast, degelijk afgedekt. op een temperatuur onder de 8 graden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je over hebt in de diepvries doen en daarna opmaken in de yoghurt, heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geprobeert in de vriezer, ga ik eens doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de buren geleerd, die hebben wel 100 aardbeien planten en die moeten ze bijna altijd in 1 á 2 keer oogsten. En het is echt lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan worden de aardbeien toch heel zacht als ze eenmaal ontdooit zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bosuiltje, dat klopt daarom kun je ze alleen nog eten in b.v. yoghurt want dan geeft het niet.
Haal ze dan eens bij een groenteman, of liever nog bij de kweker, dan zijn ze minsten twee dagen verser als je ze koopt.
jc54
14 jaar geleden
Aardbeien zijn heel kwetsbaar en gevoelig voor schimmel. Koop daarom verse ongekneusde exemplaren.

Je kunt aardbeien 1 tot 3 dagen in de koelkast bewaren. Buiten de koelkast is dat 1 dag. Haal de aardbeien na aankoop uit het doosje en leg ze bijvoorbeeld op een bordje. Zo voorkom je dat de aardbeien kneuzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aarbeien zijn hele kwetsbare vruchten met slechts een heel dun velletje en als ze goed rijp zijn met nog eens heel zacht vruchtvlees.
Wat zeker helpt is ze koel maar ook vooral droog te bewaren.
Dus hoog en voorin de koelkast.
Controleer ook op plekjes in de vruchten en haal ongave vruchten meteen weg. Dek ze wel af maar niet luchtdicht.
Doe ze niet in zakjes maar in bakjes om beschadiging tegen te gaan. Als je merkt dat schimmel begint, dan meteen en voorzichtig met veel koud water spoelen in een vergiet of zeef en daarna afdeppen met keukenrol.
Neem voor lief dat de aardbei zo kwetsbaar is want dat is een van de eigenschappen die een aardbei zo lekker maakt en bedenk dat je geen vers fruit koopt om te bewaren maar om op te eten, koop dergelijk fruit dan ook vlak voor het het wilt gebruiken en als je wat over hebt valt er vast nog iets te bedenken om daar mee te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze nog een tijdje aan de aardbeien plant laten hangen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet het juist niet verpakken maar in de open lucht laten in de koelkast.