Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Je kunt kauwgum doorslikken. Het hoofdbestanddeel van kauwgum is weliswaar onverteerbaar, maar onze maag weet daar wel raad mee. De maag zal ermee doen wat hij met alle onverteerbare dingen doet: ze via het spijsverteringskanaal verder door het lichaam schuiven tot ze via de natuurlijke weg verdwijnen. Maar let wel, het is niet aan te raden om de ene na de andere kauwgom weg te werken. Want als je grote hoeveelheden kauwgum doorslikt, kan zich in de dikke darm een prop vormen die de darm afsluit en operatief verwijderd moet worden. Maar een enkel kauwgummetje dat in de maag verdwijnt kan geen kwaad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, je kunt er een verkleving van je darmen mee krijgen.
Dat heb ik wel eens met iemand meegemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op enkele voorbeelden na, zoals in het vorige antwoord, is het doorgaans vrijwel ongevaarlijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja het kan dus wel. ben benieuwd hoe groot dat risico dan is.

Zelf slik ik het vaak gewoon even door, als ik geen prullenbak kan vinden, nooit problemen mee gehad
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet nee.

Kauwgom uitspugen op straat is asociaal, vastplakken onder de tafel doe je alleen op school... wat moet je er dan mee doen als er geen prullenbak in de buurt is? Het antwoord is: gewoon inslikken! Veel mensen schijnen nog steeds te denken dat daarvan je darmen aan elkaar plakken, maar dat is onzin. De kauwgom passeert het maagdarmstelsel onverteerd en belandt in het riool. Daar doet het helemaal geen kwaad. De kauwgom gaat naar een zuiveringsinstallatie, komt terecht in het rioolslib en wordt ten slotte verbrand.

Lees verder het artikel in NRC handelsblad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet het geval. Kauwgom is onverteerbaar. Het kan ook niet verkleven met je maag of darmen. Het blijft namelijk ook niet aan de binnenkant van je wang plakken en dat zijn ook slijmvliezen, net als de rest van je spijsverteringskanaal.

Je lichaam doet hetzelfde met kauwgom als met andere onverteerbare dingen die je inslikt, die komen er gewoon (onverteerd) weer uit. Dus je weet wat je moet doen als je de proef op de som wilt nemen ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je teveel kauwgom kauwt kan het een laxerend effect hebben,als je dus van plan bent om je kauwgom in te slikken:eerst veel kauwen dan verklein je de kans op verstopping!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn moeder vroeger was dat gevaarlijk want dan groeide er een kauwgomballenboom in je buik..ik zag alleen het probleem hiervan niet...:-) altijd kauwgomballen bij de hand...alleen wist ik niet hoe ik ze uit de buik kon plukken :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slik al 25 jaar kauwgom. Nog niks verkeerd gegaan. Maar er wordt wel gezegd dat het gevaarlijk is. Maybe!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding