ik kreeg gister de vraag of ik mijn jam bij iemand in de winkel wil verkopen mag dit?

Ik maak nl bramen en perenjam en stoofpeertjes en een winkelier vond deze zo lekker smaken.Het gaat om een potje of 40 per jaar ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je "bedrijf" (waar je werkzaam bent, dus ook als dit thuis is) moet, als je voedsel bereidt, op hygiënisch en bouwkundig gebied aan de normen voldoen. Je werkwijze moet hygiënisch zijn, enz… Een inspecteur van de NVWA kan op elk moment een controle uitvoeren, en zelfs als ‘het bedrijf’ je eigen huis is, mag je de toegang niet weigeren aan de inspecteur. Een inspectie kost je niets, dat is gratis… tenzij er een boete volgt, uiteraard :-(

Daarnaast moet je beschikken over een zogenaamd voedselveiligheidsplan. Dat staat ook bekend als een HACCP-plan, en is een wettelijke verplichting.

Ook de etiket op je product moet aan heel wat wettelijke eisen voldoen. Allemaal opgenomen in het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen (kan je googelen)

Uitleg hierover (en veel meer!) kan je vinden op de site van de NVWA, die belast is met het inspecteren en controleren van alle levensmiddelenbedrijven, en boetes kan uitdelen of zelfs je bedrijf sluiten als je niet aan de eisen voldoet.

Met dank aan Gabi71