Waarom snijden wij ons brood recht doormidden waardoor je twee vierkantjes krijgt en amerikanen schuin waardoor je driehoekjes krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (10)

Lands eigen het is maar net wat je moeder je voordeed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons brood is langwerpig van vorm, daarom is het handiger om het doormidden te snijden.

In Amerika verkopen ze doorgaans wat vierkanter brood en veel sandwich brood (zelfde als onze tostibrood), hierbij is het handig om het schuin te snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de engelse hebben de amerikanen geprobeerd te leren met mes en vork te eten, dat is helaas mislukt. na veel moeite hebben ze de amerikanen geleerd het mes vast te houden en hammetjes sandwich stijl te snijden. en dat is dus schuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk niet,dat daar een speciale reden voor is. Het zal wel een kwestie van 's lands wijs 's lands eer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de ouden zongen, piepen de jongen. Kwestie van aangeleerd, gewoonte en vervolgens traditie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks Amerikanen. Ik snij me brood ook altijd driehoekig. Meest als ik een tosti heeft gemaakt. Zo is lekker om te eten. Vindt ik..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de hand eet het lekkerder en makkelijker als je vanaf de punt eet. Mijn moeder sneed het zoals zij gewend was,
gewoon door de helft, rechthoekig dus. De meeste kinderen zie je dan in het midden happen, want dit is het zachte gedeelte en de korstjes daar houden veel kinderen al niet van. het lekkerste dus eerst. Het resulteert in 2 wangen vol chocolade of jam. Is het brood driehoekig beginnen ze automatisch bij een hoek. Dit werkt volgens mij zo psychologisch. De Britten met hun tafel manieren, vooral in de betere kringen zijn begonnen hun sandwiches zo te snijden, doordat Lord Sandwich dit bedacht. De sandwich is hier bekend om geworden en heeft dus altijd deze specifieke vorm. Veel Amerikanen spiegelen zich aan de Britse, in hun optie, beschaafde tafelmanieren. Om net zo beschaafd over te komen hebben ze dus ook de sandwich geïntroduceerd. Nederlanders zijn nuchter en spiegelen zich niet zo snel. Wij houden veel vast aan de manieren zoals wij het gewend zijn en het ons is aangeleerd. Ik snijd mijn eigen boterham altijd in sandwich stijl omdat ik het prettiger vind eten, maar voor mijn man en zoon moet ik ze op Hollandse manier snijden, ze vinden het zo lekkerder, krijg ik steevast te horen.
Alleen tosti`s mogen in een driehoek, maar met mijn tostiapparaat kan dat niet anders. :)
amc
14 jaar geleden
Is een gewoonte die je is aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons brood is vaak rond aan de bovenkant. Probeer hier maar eens een punt van te snijden, daar krijg je één heel raar gevormde halve sandwich van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niets van. Amerikanen snijden in de meeste gevallen hij sneetje brood helemaal niet door. Ook in Nederland worden boterhammen schuin doorgesneden.