Wat is een andere naam voor een prinsesseboon?

Prinsesseboon heeft ook een andere naam, wellicht streekgebonden, wat is die andere naam?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Er bestaat nóg een synoniem voor: struikboon. En de Latijnse naam is Phaseolus vulgaris.

Toegevoegd na 19 minuten:
In het dialect van Leiden wordt de sperzieboon een herenboon genoemd.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is een sperzieboon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is niet de naam die ik zoek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slaboon ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
herenboon, suikerboon en in reepjes gesneden is het de snijboon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.woorden.org/woord/sperzieboon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naam klinkt als zoiets van 'harmonicaboon' , schijnt met name in midden Limburg als zodanig bekend te zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haricots verts.
http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/haricots-verts.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En tot slot, de breekboon, er zullen nog wel meer namen aan gegeven zijn, maar die zijn mij onbekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, dank, we houden het op haricot verts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn dat je nu hebt wat je zocht. Er zijn veel namen voor deze groene boon, ook heeft deze boon een grote familie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haricots verts is, voor alle duidelijkheid, de Franse vertaling van prinsessenbonen/sperziebonen..
Ivana
9 jaar geleden
De prinsessenboon is een speciale soort van een grote familie. Heet dus géén haricot vert, snijboon, herenboon of wat dat ook. Wordt vrijwel niet meer geteeld. Toevallig vorige week een heel verhaal van mijn groentenman aangehoord (vakman) die mij er alles over wist te vertellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, de prinsessenboon is inderdaad net als veel van de genoemde namen een familielid van de sperzieboon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk een oud kookboek, mijn moeder had het de ene keer over sperzieboontjes en de andere keer over prinsessenboontjes, het is een verwarrende kwestie :)
fremar
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
nee, een snijboon is zo'n lange platte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik ook, maar een snijboon is dus blijkbaar een andere soort boon (hoewel het wel dezelfde smaak heeft).
Nederlandse naam: struikboon, prinsesseboon, slaboon.
Bij de stamslabonen of sperziebonen worden de peulen geheel of in stukjes gebruikt als groente. Er zijn hierbij verschillende types. De naaldboontjes zijn Franse selecties die heel fijne en tot 20 cm lange peulen vormen. Het gewas is meestal weelderig en er wordt meerdere keren geplukt. De zaden zijn zwart, bruin, beige of gevlekt. De chinese boontjes of hotelboontjes zijn ook zeer fijn maar veel korter, maximum 12 cm. Het gewas is veel meer gedrongen en de oogst kan gebeuren in één tot maximum twee maal. De peulen zijn zeer recht, fijn en gelijkvormig, en presenteren goed op een bord in het restaurant of hotel. De zaden zijn wit. De klassieke slabonen of prinsessenboontjes hebben witte of bruine zaden, en hebben een iets minder fijne peul dan de naaldboontjes. De peulen zijn vlezig en hebben de neiging snel over te gaan tot zaadvorming in de peulen. Sommige stamslabonen hebben gele peulen, dit zijn dan boterbonen, nog andere soorten zijn paars. De paarse bonen kleuren groen bij het koken en hebben een uitstekende smaak.