Kun je vette vis vervangen door iets anders?

Twee keer per week vette vis eten... brrrr! Ik vind het vreselijk en vraag me af of daarvoor goed alternatieven zijn. (Liefst met link van herkomst antwoord)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

De enige vissen die echt bijdragen aan omega-3 zijn paling, haring, zalm, en makreel. Meeste mensen eten inderdaad liever witte vis, maar daar zitten die vetzuren dus niet in.

ALA is weliswaar omega-3 maar het lichaam zet dat maar moeizaam om in EPA en DHA. Voorlopig dus nog op vette vis aangewezen om advies van 450ml voedingscentrum te halen.

Capsules zijn overigens schoner dan vis zelf (let op kwaliteit) http://www.plantina.nl/nieuws/5696/Onderzoek-verontreiniging-in-vis/

Capsules uit drogist bevatten wel 1000ml, maar vaak laag % DHA en EPA zodat je er wel 2 of 3 per dag moet nemen om de 450 te halen.

Hier een aantal op een rij, heb geen andere vergelijk kunnen vinden: http://www.vitaminecompleet.nl/omega3/vergelijk.php

Nicole
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Levertraan of visoliecapsules!

Toegevoegd na 2 minuten:
Of haal bij de apotheek een vitamine D voedingssupplement.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor al het andere vlees en vegetarisch is een goed alternatief voor welk vlees dan ook (behalve lever dan, want dat lust ik ook niet)
anneliez
13 jaar geleden
visoliecapsules, bij de drogist verkrijgbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb goeie ervaringen met levertraan gehad, ook algemeen verkrijgbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt nog beter bij de drogist visoliecapsules gemengd met reuklozo knoflook tabletten kopen dat is nog beter beter voor je hart en bloedvaten en voor jou cholesterol .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met visoliecapsules kan iemand die niet van vis houdt toch zorgen voor een dagelijkse portie gezonde visvetten. Maar visoliecapsules kunnen vis niet helemaal vervangen. Vis bevat namelijk veel meer gezonde voedingsstoffen. Vis levert bijvoorbeeld ook eiwit en diverse vitamines en mineralen. Vis (vooral de vette soorten) is zeer rijk aan vitamine A en D. Vitamine A is belangrijk voor het
functioneren van de ogen en een goede weerstand. En vitamine D is onmisbaar voor stevige botten en een gezond gebit. Vis is overigens het enige voedingsmiddel waarin fluor van nature veel voorkomt. Ook dat mineraal helpt het gebit beschermen. Verder bevat vis veel jodium, een essentieel mineraal voor de schildklier. (zoe bron)

Maar het hangt er ook vanaf waarom je de vette vis wilt eten. Ik het voor je hart en bloedvaten dan zijn noten ook een goed alternatief en ook nog heel goed voor je cholestrol. Noten kunnen ook goed in je avondeten worden verwerkt en natuurlijk ook zo worden gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad nootje, lekkere verse hazelnoten zijn weer te verkrijgen.. mmmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over enige tijd is er geen vis meer in de zee. Voor visolie worden heel veel vissen gedood. En je hebt het niet nodig. Het is gewoon een hype om de mensen aan het viseten te krijgen. http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=646
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Arno; dat denk ik ook.
Omega 3 vetzuur oftewel alfa-linoleenzuur heb je wel nodig. Het is een essentieel vetzuur dat door het lichaam niet zelf gemaakt wordt. Maar vette vis is daar niet voor nodig, ook niet in de vorm van visoliecapsules. Als je regelmatig verscheidene soorten bladgroenten eet krijg je al ook voldoende alfa-linoleenzuur binnen. Voor de zekerheid zou je een paar keer per week een lepeltje lijnzaadolie kunnen gebruiken. Dat kan over de sla maar ook door een groentensapje geroerd gaat prima.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de volledigheid en ter correctie: omega-3-vetzuren zijn alfa-linoleen-(ALA), eicosapentaeen- (EPA), en docosahexaeenzuur (DHA). Daarvan is alfa-linoleenzuur essentieel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ook hoeveel bladgroente je volgens jouw boek per dag moet eten om genoeg binnen te krijgen? In het boek waar ik mijn info over omega3 uit haal, staat namelijk dat je 5 tot 10 liter aan donkere bladgroente per dag zou moeten eten om genoeg omega3 binnen te krijgen per dag.
En ik ken niemand die 5 tot 10 liter groente eet per dag...
En ik zie op internet bijvoorbeeld dat veldsla geprezen wordt omdat het voor groente veel omega3 bevat, maar ook daarvan zou je 900 tot 1800 gram per dag moeten eten, om genoeg omega3 binnen te krijgen.
Dus als je wat meer wil vertellen over wat jouw boek daarover zegt, graag.
mijn ouders hebben van die omega 3 pillen. te koop bij winkels zoals: etos en D a
of het ook lekker is, volgens mij niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig doe je over een pilletje slikken veel korter dan over een portie vis kauwen en doorslikken, dus dan maakt de viesheid al een stuk minder uit :)
ik slik iedere dag visoliepillen omega 3

ik ben er tevreden over omdat er geen smaak aan zit.
en het is goed voor je,

Groetjes FG
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Vette vis wordt aangeraden omdat het het essentiële vetzuur omega3 en vitamine D bevat.

Omega3:
Omega3 kan je ook halen uit andere bronnen dan vette vis, bijvoorbeeld uit lijnzaadolie of walnoot. Om per dag genoeg omega3 kan je het volgende eten:
- 1 tot 2 theelepels lijnzaadolie
- óf 1 tot 2 eetlepels gemalen lijnzaad
- óf 1 tot 2 theelepels hennepolie
- óf anderhalf tot 3 handjes walnoten (meer specifiek: 60 tot 120 ml)
Of uiteraard een combinatie. Daarnaast zijn er van verschillende merken omega3-supplementen, zowel niet-vegetarische (uit vis) als vegetarische (bijvoorbeeld van het merk V-pure).

Lijnzaadolie kan je niet gebruiken om mee te bakken, want het mag niet verhit worden. Je kan het gebruiken in salades of smoothies.Of hennepolie verhit mag worden weet ik niet uit mijn hoofd, ik geloof van niet.

Naast de hoeveelheid omega3 is de verhouding tussen omega3 en omega6 die je binnenkrijgt belangrijk. Als je teveel omega6 binnenkrijgt, komt van de omega3 te weinig op de juiste plek in het lichaam terecht (ze gebruiken dezelfde hulpstoffen die je lichaam maar in beperkte mate heeft, en omega6 krijgt 'voorrang'). In onze huidige maatschappij krijgt de gemiddelde mens een enorm scheve verhouding aan omega6-omega3 binnen. De gewenste verhouding is 2:1 tot 4:1, de gemiddelde verhouding tegenwoordig zit meer rond de 10:1.
Om te zorgen dat je lichaam genoeg omega3 daadwerkelijk kan gebruiken, is het dus belangrijk om te zorgen dat je niet téveel omega6 binnenkrijgt. Dat kan je doen door bijv. olijfolie of high oleic zonnebloemolie te gebruiken ipv gewone zonnebloemolie, en omega6-rijke olie met mate te gebruiken.

D:
Vitamine D haal je uit zonlicht, en uit voeding. In voeding zit het naast vis, ook (maar in mindere mate) in vlees, volle melkproducten, eieren en in sommige paddestoelsoorten die in zonlicht gegroeid zijn. Daarnaast zijn er uiteraard ook vitamine D-supplementen, zowel niet-vegetarische als vegetarische.

Het ís mogelijk om alle vitamine D uit zonlicht te halen, maar dan moet je wel genoeg zonlicht op je huid krijgen tussen april en oktober (in de andere maanden is de zon niet fel genoeg in Nederland, dus dan haal je geen D uit zonlicht, wel kan je de voorraad die je in de zomer hebt opgebouwd blijven gebruiken).
Maar veel mensen komen daarvoor te weinig in de zon (in Nederland komt een vitamine D tekort veel voor), dus dan is het verstandig om (zie vervolg in reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(met name in de donkere helft van het jaar) te zorgen voor vitamine D uit voeding (of eventueel uit supplementen).
In avocado's zitten ook veel goede vetten. Heerlijk als voorafje, bijvoorbeeld gevuld met garnalen. Sorry ik heb geen bron hiervoor anders dan mijn eigen ervaring.