Is er een heel groot verschil tussen rode en groene peper?

Zijn de vitamines in de één meer dan de ander?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
29.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
de smaak is anders
Amadea
6 jaar geleden
Bedoel jij met peper paprika of Spaanse peper?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen paprika, gewoon peper

Antwoorden (1)

In het algemeen kan gesteld worden: hoe kleiner de peper hoe heter. En hoe rijper (rood of geel) hoe milder de smaak. Groene (= onrijpe) pepers zijn dus het scherpst.

Honderd gram rauwe rode peper bevat 143 mg vitamine C, 14 mg vitamine K, 1,2 mg vitamine B3, 14 mg calcium, 23 mg magnesium, 322 mg kalium, en 1 mg ijzer.

Rauwe groene peper bevat van alles (met uitzondering van B3) een beetje meer. Er zit zelfs 242 mg vitamine C in. Met name wat het laatste betreft is groene peper dus gezonder te noemen.

Maar aangezien je van pepers (vanwege het zeer pittige capsaïcine dat darmklachten kan veroorzaken) slechts een beetje gebruikt, kunnen ze geen belangrijk aandeel leveren in de hoeveelheden vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt.
Amadea
6 jaar geleden
BarendV
6 jaar geleden
-1. Je tweede bron haalt twee dingen door elkaar (en deze info is tot mijn verbazing zelfs klakkeloos overgenomen door anderen als je googled). Groene "onrijpe" pepers zijn niet per definitie het scherpst. Dat hangt af van de soort, het klimaat en allerlei andere factoren. Je hebt scherpe (chili) en zoete (paprika) pepers. Van de groene pepers die zoet zijn, zijn hun rijpere variant (gele en rode) zoeter. Van de groene pepers die scherp zijn, zijn de rijpere varianten (gele en rode) juist scherper. Gedroogd zijn ze zelfs nog scherper. Het formaat heeft ook met de soort te maken. De kleine chili pepers zijn scherper dan de wat grotere varianten. Maar bijvoorbeeld de grotere habanero bevat weer meer capsaïcine dan het veel kleinere chili pepertje. De allerscherpste soorten zijn zelfs nooit groen (onrijp), maar meestal rood. https://pepperhead.com/top-10-worlds-hottest-peppers/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
BarendV heeft volkomen gelijk. Er zijn grote pepers die heel rood of geel en heel scherp zijn. Er zijn 2 soorten pepers die nauwelijks geschikt zijn voor consumptie zo heet, en die zijn toevallig wel relatief klein: madam Janet en rawits.
De kleine groene pepers die je heel veel ziet zijn Peperoni. Dit zijn eigenlijk gezouten ingelegde pepers. Ze zijn zelfs wisselvallig soms licht scherp en soms helemaal niet scherp.