Op welke producten is de aanduiding van de voedingswaarde verplicht?

Op de meeste verpakte voedingsmiddelen zie ik naast de ingrediëntenlijst ook de energiewaarde en hoeveelheden eiwitten, koolhydraten en vetten. Op sommige producten staat dit echter niet, bijv. bij de meeste bieren, bepaalde voorverpakte voedingswaren uit Duitsland te koop bij Lidl. Het is dus blijkbaar niet altijd verplicht. Welke uitzonderingen bestaan er om dit niet te moeten vermelden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op dit moment (28-10-2014) is het alleen verplicht om voedingswaarde informatie te verstrekken voor producten die ook een 'claim' bevatten met betrekking tot de voedingswaarde.
Als je b.v. zegt dat een product "light" is, of "rijk aan vezels", of "bevat omega-3", enz., dan moet je een voedingswaardetabel vermelden. Anders, mag je dat achterwege laten.
Daarnaast zijn er specifieke regels voor zeer specifieke producten zoals babyvoeding, voeding voor medisch gebruik, enz, maar dat zijn eerder uitzonderingen dan regel.

Voor gangbare producten, is het dus op dit moment een keuze van de producent om een voedingswaardetabel te voeren op het etiket. Wel is het zo dat als deze informatie wordt vermeld, dan moet het uiteraard kloppen.
Daarnaast, mag deze informatie alleen bij de zogenaamde "voorverpakte levensmiddelen" worden vermeld, en dat zijn producten die door de fabrikant voorzien zijn van een verpakking die ook voor de consument bedoeld is (b.v. een pak melk, een fles bier, een doos ontbijtgranen...) Dat geldt dus nooit voor producten in bulk (appels of aardappelen die je zelf pakt bij de supermarkt) of producten die in de winkel worden verpakt.

Maar dat gaat allemaal veranderen!
Per 13-12-2016 dienen alle voorverpakte producten voorzien te worden van een Voedingswaarde-declaratie, en deze declaratie moet ook aan bepaalde criteria voldoen.
Daarnaast, per 13-12-2014 (over anderhalf maand, dus) moeten alle producten die nu al een Voedingswaarde-declaratie dragen, deze aan te passen aan de eisen die straks in 2016 voor alle producten zullen gelden.

Dit alles is geregeld via Europese wetgeving: de Verordening (EG) 1169/2011, om precies te zijn.

Ben je benieuwd welke eisen worden gesteld aan zo'n voedingswaarde declaratie?
Volg dan de link!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor de duidelijke antwoorden!

Andere antwoorden (1)

De voedingswaarde-etikettering is facultatief. Alleen niet wanneer op de etikettering een bewering inzake de voedingswaarde voorkomt (met uitzondering van collectieve reclamecampagnes), want dan is voedingswaarde-etikettering verplicht.

Dus als bijvoorbeeld op het etiket vermeld wordt dat het product minder vet bevat, dan is het verplicht om door middel van de voedingswaarden te laten zien dat die bewering juist is.
Amadea