Zijn de maaltijden bij de slager echt dagvers?

Ik zie bij veel slagers in de vitrine een heleboel kant en klaar maaltijden liggen. Pasta's, ovenschotels, aardappelgerechten, nasi, ga zo
Maar door. Maar hoe kunnen deze maaltijden dagvers zijn zoals ze beweren? Ik zie alleen maar bergen afwas voor me en vooral veel werk en tijd nodig om deze ambachtelijke maaltijden dagvers te maken, elke dag opnieuw.. Is het wel waar?

9 jaar geleden
3.8K
SimonV
9 jaar geleden
Als je "Meat en Meals" bedoelt: die zijn dagvers. Citaat:
"In de keuken staat Sarah Wilms druk te koken. “Ik kook acht uur per dag van donderdag tot en met zaterdag. Mijn collega Gerda Ruiten neemt de andere dagen voor haar rekening." http://www.denhelderactueel.nl/23/03/2013/slager-wit-scoort-met-meat-and-meals http://www.franchiseformules.nl/nieuws_item/id/4598/Meat%20&%20Meals:%20de%20slager%20nieuwe%20stijl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn groentenzaak maakt elke dag een aantal stamppotten en salades klaar. Dat is inderdaad heel veel werk maar het kan echt wel gedaan worden hoor. Sommige mensen werken gewoon heel erg hard.

Het beste antwoord

Als je met "dagvers" bedoelt dat een maaltijd dezelfde dag bereid is, dan is het antwoord "niet per se". Sterker nog: meestal zijn ze niet dezelfde dag bereid.

De meeste slagers werken conform de door de Minister van VWS goedgekeurde "Hygiënecode voor het Slagersbedrijf", die regels vaststelt over wat er wel en niet mag bij een slager op gebied van hygiëne, houdbaarheid, temperaturen, grondstoffen, enz.

Afhankelijk van op welke temperatuur een maaltijd wordt bewaard, is het toegelaten om deze tot 4 dagen te bewaren, en toch als "dagvers" te verkopen.
Persoonlijk vind ik het verwarrend, maar zo is het bij wet geregeld.

Mocht je nieuwsgierig zijn naar hoe lang mag een slager precies wat voor producten bewaren, zie in de foto hieronder wat er in de Hygiënecode precies geregeld is.

Dit gezegd te hebben, zou ik aan mijn slager vragen of een dagverse maaltijd écht dagvers is, dan weet je het zeker... tenzij je slager een 'boefje' is, want dat kan ook, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een dagverse maaltijd mag maximaal gedurende 48 uur na bereiding verkocht worden.
Dus deze speelruimte heeft de verkoper van dagverse producten of maaltijden. Een
producent, n dit geval een slager , zal in zeldzame gevallen toegeven dat 's avonds de overgebleven runderragout , gehaktballen , schaslickpennen en andere componenten enz. weer keurig verpakt de koelkast ingaan, om de volgende dag weer als "dagvers"verkocht te worden. Waar overigens niets verkeerd aan is. Zolang dit verhaal zich binnen 48 uur afspeelt.
Dus ja , ik denk dat 99 % van de aangeboden maaltijden en componenten "dagvers " zijn.
De voedselcontroledienst zal door regelmatige controle een stevige greep op de verkoop van o.a. deze artikelen houden.