Geen van bovengenoemde, menthol prikkelt koudereceptoren op de tong. In strikte zin is het dus geen smaak, maar in ruimere zin is smaak ook een totaalindruk qua temperatuur en consistentie, geur en smaak in engere zin. Ook is er nog zoiets als metaalsmaak die erg sterk is bij sommige soorten staal. Dat wordt dacht ik meer als een elektrische verstoring van het systeem gezien. De smaakgevoelige cellen prikkelen zenuwcellen die er contact mee maken. Dat maakt het zintuig ook uniek en relatief ongevoelig, wat in dit geval een voordeel is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit hoort in de smaakgroep zoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron?
Ik weet niet precies wat je met smaakgroepen bedoeld maar degene die jij opnoemt zijn de basissmaken die je met je tong waarneemt. Het antwoord op de vraag is dus geen van allen. Het is eerder een aroma dat onder invloed van een van de basissmaken meer of minder goed tot zijn recht komt. Mint wordt doorgaans gebruikt in combinatie met de basissmaak zoet bijvoorbeeld in kauwgom. Door suiker, dat enkel zoet smaakt en verder niets, te combineren met mint krijg je een prettige smaaksensatie. De basis smaken heb je ook nodig om de aroma's tot zijn recht te laten komen en om deze te ( blijven ) proeven. Leuk experimentje hiervoor is om een mintkauwgommetje helemaal op te kauwen totdat je njets meer proeft. Neem dan een klein hapje suiker en zeer veel verrassend proef je opeens de mintsmaak weer terug!
overigens wordt mint wel degelijk ook in hartige gerechten gebruikt zoals bijvoorbeeld tsaziki.