Er gaan heel veel geruchten over light frisdranken.

Is het nou slecht om i.p.v. normale frisdrank voortaan light te drinken. Ongeveer 1 tot 2 flessen per week?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet slecht, behalve als je overgevoelig bent voor de zoetstoffen die in deze light-dranken gebruikt worden. Ik ken mensen die er diarree van krijgen. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het een 'schijneffect' heeft. Je denkt dat je gezond bezig bent omdat je light-frisdrank drinkt, maar ondertussen houdt je lijf gewoon dezelfde behoefte aan zoet en calorieen. Eigenlijk hou je jezelf voor de gek, en ga je misschien netto wel meer zoet en calorieën innemen, dan wanneer je de light-producten niet zou gebruiken. Daarom wordt het door diëtisten afgeraden.

Het schijnt 1 van de meest onderzochte stoffen te zijn naar veiligheid. Er zijn echter hardnekkige geruchten. Er is in Amerika een test gedaan op lab-ratten die elke dag een 'normale' dosis kregen (vergelijkaar met 'normaal'gebruik bij mensen. Deze ratten bleken na verloop van tijd hersenkanker te ontwikkelen. Hoe betrouwbaar dit rapport is/was weet ik niet. Wat wel zo is dat er voor elk negatief rapport 20 positieve rapporten bestaan. Hou echter wel rekening met de sterke lobby van fabrikanten. Er gaan namelijk miljoenen om in die business. Doe zoals ik, af en toe eens een light product (het is vaak niet eens lekker) en doe voorzichtig. Bijkomend 'gerucht' (misschien kan iemand met meer kennis hier op inspringen) is dat er geen verschil is tussen echte suiker en deze vervangers omdat de werking exact hetzelfde is. Zo zou je er net zo dik en hypo kunnen worden als van geone suiker. Gewoon rustig aan en verstandig doen

De belofte dat kunstmatige zoetstoffen ervoor zouden zorgen dat je wel zoet kunt eten, maar er niet dik van wordt, is onjuist gebleken. Zoetstoffen geven je lichaam hetzelfde seintje als wanneer het ‘gewone’ suiker binnenkrijgt. Je darmen willen de glucose gaan opnemen, maar er zit geen glucose in zoetstoffen. Om hiervoor te compenseren, gaan je darmen suikers halen uit koolhydraten. Hierdoor zou het goed kunnen dat je eerder zwaarder wordt, dan dat je afvalt door het gebruik van zoetstoffen. Bovendien speelt de voedingsindustrie nogal eens met de combinatie van zoet, vet en zout. Wanneer een producent zegt minder suiker in z’n product te stoppen, heb je grote kans dat ze de hoeveelheid vet of zout hebben vergroot om een lekkere smaak te behouden. Zo kan suikervrij ijs meer vet bevatten. Kunstmatige zoetstoffen zijn dus geen goed middel om af te vallen, anders zou het probleem "overgewicht" in Nederland niet meer bestaan door al die "light" producten die momenteel worden geconsumeerd. Persoonlijk mijd ik kunstmatige zoetstoffen zoveel mogelijk. Toegevoegd na 9 minuten: Beter is het om jezelf af te leren om "zoete" drankjes te drinken. Je lichaam went erg aan zoet. Ik weet uit eigen ervaring dat als je 2 weken suiker en zoetstoffen mijdt, je lichaam er veel minder om vraagt en je ook veel minder snaaitrek krijgt. Gewoon eens proberen! (-;

Bronnen:
http://suikerwijzer.nl/alles-over-kunstmat...

Nog iets heel ander over (light) frisdrank: dit soort drinken is vaak behoorlijk aangezuurd. Of er nu wel of geen suiker in zit, het zuur kan je gebit (het glazuur) aantasten, waardoor je een grotere kans op gaatjes hebt.

Light frisdranken zijn goed voor de lijn. Ook dit is niet waar. Iemand die gewicht wil verliezen stapt vaak over op het drinken van light frisdranken, omdat er ‘niets’ in zit. Light frisdranken bevatten vaak de zoetstof aspartaam. Een bijwerking van aspartaam is een verhoogde eetlust. Dit is in diverse onderzoeken naar voren gekomen. Ook zorgt de zoete smaak voor het in stand houden van de zoetbehoefte. Allebei niet handig als je graag een paar pondjes kwijt wilt raken.

Bronnen:
www.protop-dieet.nl/content/dieettips-fabel-feit

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100