Is het eten van amandelen gevaarlijk?

Ik koop dus altijd rauwe amandelen soms met en soms zonder pelt.
Maar nu las ik opeens dat het eten van amandelen gevaarlijk is en dat je na 15 amandelen dood gaat, is dit waar?!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
32.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waar las je dat? Dan zou dat allang op de verpakking staan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn amandelen gevaarlijk?
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen zoete en bittere amandelen. Amandelen kunnen de giftige stof blauwzuur bevatten. Hoe bitterder de smaak van de noot, hoe giftiger deze is. Het eten van 10-15 bittere amandelen heeft dodelijke gevolgen voor de mens. De amandelen zoals wij die kennen zijn dan ook zoete amandelen. Langdurig gebruik van kleine hoeveelheden heeft een vernietigend effect op de schildklier en vele bijwerkingen zoals opwinding, hoofdpijn, duizeligheid, spiersamentrekkingen en ademhalingsstoornissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze geroosterd worden gaat de giftige stof eruit. Maar ik heb rauwe en dan die ongepelde smalen redelijk bitter
Antoni
9 jaar geleden
Het staat wel op http://nl.wikipedia.org/wiki/Amandel_(noot): "Er zijn twee soorten amandelen: zoete en bittere. Bittere amandelen bevatten circa 2-3% van het giftige blauwzuurglycoside amygdaline. Zoete amandelen bevatten daarentegen vrijwel geen amygdaline. Zoete amandelen kunnen zo gegeten worden of als decoratie worden gebruikt. Ze worden gebruikt om amandelspijs, noga of marsepein te maken. Er kan amandelolie of amandelmelk van worden gemaakt. Amandelmelk is licht verteerbaar en kan als vervanging van koemelk dienen. Uit het amygdaline in bittere amandelen kan ongeveer 4–9 mg waterstofcyanide per amandel worden vrijgemaakt. Verschijnselen die kunnen optreden na het eten van bittere amandelen zijn opwinding, hoofdpijn, duizeligheid, spiersamentrekkingen, ademhalingsstoornissen en een plotselinge dood. De maximum hoeveelheid veilig te eten bittere amandelen is afhankelijk van het lichaamsgewicht; voor volwassenen ligt dit meestal tussen de 10 en 15, voor kinderen geldt een lager aantal.".
Antoni
9 jaar geleden
en op de site van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit: http://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/10782 "Abrikozenpitten en bittere amandelen schaden gezondheid NVWA nieuws-archief VWA | 16 maart 2007
Het bureau Risicobeoordeling VWA heeft de minister van Volksgezondheid geadviseerd maatregelen te nemen tegen de consumptie van gevaarlijke hoeveelheden abrikozenpitten en bittere amandelen. Deze producten kunnen veel cyanide (blauwzuur) bevatten, een zeer giftige stof. Afhankelijk van het blauwzuurgehalte kan voor volwassenen het consumeren van vijftien abrikozenpitten of bittere amandelen in korte tijd al dodelijk zijn. Voor kinderen geldt dit voor een lager aantal, afhankelijk van het lichaamsgewicht. Langdurig gebruik van pitten van abrikozen of bittere amandelen kan op den duur de werking van de schildklier belemmeren. Ook wanneer dit gebeurt in doses die niet direct dodelijk zijn. De consumptie van abrikozenpitkernen wordt op internet aanbevolen bij kanker of ter preventie hiervan. Voor deze werkzaamheid bestaat geen wetenschappelijk basis.
Voor de gangbare zoete amandelen geldt deze waarschuwing niet.".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb laatst een hele zak amandelen gekocht, ongeveer 1 op de 40 amandelen was extreem bitter. 't was ongeveer het smerigste wat ik ooit had gegeten. No way dat ik 15 van die bittere amandelen weg krijg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok thx! Je proeft het dus :D

Antwoorden (4)

Nee tuurlijk niet ik eet ze zelf ook rauw. Het schijnt zelfs goed voor je geheugen te zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat je na het eten van 15 amandelen niet dood gaat. Ik eet er meer dan een kilo per week van weg. Uiteraard is alles schadelijk als je er te veel van eet maar in amandelen zitten geen schadelijke stoffen als je er geen allergieën voor hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amandelen, kersen en andere steenvruchten zijn giftig
Let op met het eten van de pitten van steenvruchten als onder andere amandelen, abrikozen en kersen. Deze bevatten een kleine hoeveelheid cyaan. Hoewel het eten van deze pitten niet dodelijk is, veroorzaakt het wel ziekten van het zenuwstelsel. Vaak wordt niet direct een link gelegd tussen de ziekte en het eten van de pitten. Abrikozenpitten worden soms wel geadviseerd als middel tegen kanker. Hier is vroeger onderzoek naar gedaan, maar omdat de pitten veel te giftig zijn is er met dit onderzoek gestaakt. Toch zijn er nog steeds kwakzalvers die de abrikozenpitten verkopen als wondermiddel tegen kanker. na een aantal maanden is de kanker niet verminderd, maar wel de hoeveelheid cyaan in het bloed. Er werden in het verleden soms zelfs dodelijke hoeveelheden cyaan (na het gebruik van abrikozenpitten) in het bloed gevonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/114020-cyaanvergiftiging-abrikozenpitten-of-blauwzuur.html
Bronnen:
9 jaar geleden
Bittere amandelen zijn gevaarlijk.maar zoete amandelen niet