Hoeveel liter water heb je per dag nodig om je lichaamsfuncties te behouden?

Persoonlijk vind ik 1,5 L vocht binnen krijgen per dag erg veel om te moeten drinken en 'anders zouden er zaken kapot gaan'. Op een dag drink ik niet meer dan één glas water. Verder zat er in mijn eten van vandaag zo een 600ml vocht. Dit telt op tot nog geen liter water per dag. Ik drink zelf slechts een glas water per dag omdat ik weet dat het goed voor me is om wat te drinken, maar ik heb nooit dorst.
Zo lang ik me kan herinneren drink ik deze hoeveelheid water per dag en ik ben niet dood.

Mijn vraag is dus in hoeverre je dit kunt rekken. Wanneer gaan je lichaamsfuncties uitvallen?
Noot: Dit betekent niet dat ik dit ambieer, het is slechts uit interesse.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Drink je ook andere dingen zoals thee of koffie ochtends?
Ritsuka
9 jaar geleden
Zolamg je urine niet donkrgeel is en stinkt, zit je wel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat glas water is normaal alles wat ik drink. Maar daarom juist. Ik geloof niet dat je lichaam kapot gaat als je weinig vocht binnen krijgt omdat met mij alles altijd zo goed gegaan is. Ik denk dat er een absoluut minimum moet zijn waaronder het gevaarlijk wordt en dit is eigenlijk wel zeker weten geen 1,5L
Ritsuka
9 jaar geleden
http://health.clevelandclinic.org/2013/10/what-the-color-of-your-urine-says-about-you-infographic/
Kijk naar de kleuren hier, als je bij nummer 2, 3 of 4 zit dan is het goed. En je kunt het ook wel ruiken. Als het heel erg stinkt, drink je waarschijnlijk te weinig water.

Antwoorden (2)

Tegen anderhalve liter vocht heb je per dag nodig. Zie de site van het voedingscentrum.
Alles telt mee, ook fruit, thee, koffie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan valt het best mee. Vocht is nodig voor de transport van voeding en afvalstoffen. heel belangrijk.
Mocht je weinig drinken kan je nierproblemen krijgen op den duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze test spreekt dat tegen: http://www.een.be/programmas/volt/moet-je-elke-dag-een-fles-water-drinken. Waarmee ik je antwoord niet wil betwisten, gspendel. Alleen: de meningen zijn verdeeld.
interesante vraag als ik er zelf overnadenk is dit bij mij hetzelfde
dit vond ik op internet http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=8730
uit een studie bleek dat we helemaal nie 'moeten' 1.5l water per dag en dat
een gemiddelde mens maar 0.5l water per dag moet drinken of via voedsel
dus die1.5 is eerder een bekend fabeltje en die 0.5 is wel te doen
nogmaals wel zeer interesante vraag

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zou zeggen drink gewoon als e dorst hebt of je nu 1.5l of 0.5 l drink op het einde van de dag is dit alles toch 'uitgescheiden' dusja