Was degene die de naam gaf aan de rode kool kleurenblind?

Volgens mij is een rode kool wel degelijk paars van kleur. Waarom heet het dan toch een "rode kool"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Rode kool wordt meestal - zeker vroeger - klaargemaakt met appel. Door het zuur van de appel wordt het gerecht rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is eigenlijk paars/rood. Dus ook niet helemaal paars.

Primaire kleuren spreekt meer mensen aan, vandaar dat het vaker wordt gebruikt dan paars.

Een tomaat is ook niet helemaal rood, het is oranje/rood en toch zeggen we 'rode tomaat'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Rode bieten en rode wijn zijn ook niet puur rood.
Maar om nou te zeggen; paars/rode bieten en donkerrode wijn.....klinkt ook zo lastig. Vandaar dat men standaard rood gebruikt. Want tenslotte is rood wel de basiskleur voor van waaruit paars, roze en oranje uit ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood ligt nou eenmaal beter in de mond dan paars.
Groene kool is ook een beetje geelachtig,maar men zegt ook gewoon groene kool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, en witte kool is groenig.
Nee, hij had rode kool gekookt met azijn of met appel(zuur). Lakmoes (rode kool) kleurt in zuur milieu rood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Duitsers noemen hem ook wel Blaukraut en soms Rotkohl. Misschien omdat er een soort blauwige gloed over
de bladeren ligt. Naar de aubergine is zelfs de kleur genoemd omdat het een specifieke kleur is die meer rood/paars is. Die is van binnen licht dus er komt geen rood/paars sap uit als je hem snijdt of hakt. Als je rode kool kookt en je doet er azijn bij ( dit wordt er bijna altijd ingedaan en vroeger wisten ze niet beter of het hoorde erin) wordt de groente eerder rood dan paars van kleur.
Ik denk dat het daarom rode kool genoemd wordt.
amc
14 jaar geleden
Nee, als hij kleurenblind was geweest had hij hem wel eivormkool genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hij wist gewoon dat de kool in een zuur milieu gekookt rood kleurde. En als je er soda bij doet word hij blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer genoeg is er niets bekend over de naamgever van de "rode kool". Daarom weet men niet of die kleurenblind was, of in een jolige bui was, of dat er geen naam bestond voor de kleur die wel een beetje op rood leek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij was waarschijnlijk dronken van het nuttigen van te veel "witbiertjes".