Als ik het goed heb wordt de haring tegenwoordig eerst ingevroren en daarna gekaakt. Maar kan de haring dan nog wel rijpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Wil haring "Hollandse Nieuwe" worden genoemd dan moet hij voldoen aan bepaalde eisen:
het vetpercentage moet ten minste 16% zijn.
de haring moet tussen half mei en eind juni worden gevangen, voor die tijd is hij te mager, erna heeft hij te veel hom of kuit;
hij moet gekaakt zijn;
hij moet gezouten en gerijpt zijn:
het zouten is van belang voor het bewaren
tijdens het zouten wint de haring aan smaak, mede doordat de alvleesklier niet verwijderd is;
om mogelijke parasieten, met name de haringworm, te doden moet de haring ten minste 24 uur bevroren zijn geweest;
hij moet op de juiste manier gefileerd zijn:
de graat moet zijn verwijderd op de staart na.
De temperatuur bij verkoop mag maximaal 7°C bedragen.
De haring kan met en zonder ui worden gegeten. Tegenwoordig gebruikt men minder zout, omdat het vriezen voldoende bescherming geeft.