is fondant het zelfde als marsepein?

ik wil voor het eerst een taart maken. Ik weet hoe ik de biscuit maak en hoe ik de boter cream maak. Alleen ik weet niet of ik fondat of marsepein moet gebruiken. Wat is het langste houdbaar? Wat is het lekkerste? Waarmee kun je het beste versieren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn eigen ervaring is dat Marsepein lekker zacht en zoet is en dat aan fondant een vies muf smaakje zit. Ik heb van beide verschillende varianten gebruikt. Zowel goedkopere als duurdere. Maar de fondant was altijd muffig. En hoewel op suikerbasis, niet echt zoet.

Antwoorden (3)

Wat is het verschil tussen marsepein en fondant?
In het algemeen is het vooral de smaak waardoor de marsepein en fondant anders is. Marsepein wordt gemaakt op basis van amandelen gemaakt en fondant op basis van suiker. Wat iemand lekkerder vindt is per persoon verschillend. Maak je een taart voor iemand die een notenallergie heeft, dan moet je sowieso geen marsepein gebruiken. Het is aan te raden om zowel marsepein als fondant te proberen, zodat je kunt kijken wat voor jou het prettigste werkt.

3D boetseren
Wil je 3D boetseren voor je taart? Dan kun je het beste gebruik maken van fondant. Fondant wordt namelijk keihard, door de suiker die in de fondant zit. Als je 3D boetseert met marsepein, dan is de kans aanwezig dat alles inzakt. Ook voor 3D bloemen en linten kun je doorgaans beter gebruik maken van fondant in plaats van marsepein. Geef het wel de tijd om hard te worden. Maak dus niet vandaag nog een taart voor iemand die hij of zij vandaag moet krijgen. Maak het minstens een dag van tevoren.

Marsepein en fondant bewaren
Marsepein kun je heel goed bewaren, zolang je het maar droog houdt en bij voorkeur in plastic zakjes stopt. Bij fondant moet je goed opletten: dit droogt namelijk erg snel uit. Zorg dus dat het echt goed verpakt is. Het is immers zonde dat je de fondant moet weggooien, omdat hij is uitgedroogd. Eenmaal uitgedroogd betekent dat de fondant keihard is geworden.

hopelijk is dit een antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Marsepein is gemaakt van amandelen en rolfondant is grotendeels suiker. Van marsepein moet je qua smaak maar net van houden en omdat u een beginner bent raad ik zelf rolfondant aan.
Dit komt omdat rolfondant makkelijker te bewerken en uit te rollen is dan marsepein. Ook is de kleur van rolfondant vaak mooier en bij marsepein kan je kleine stukjes/korreltjes zien. En bij marsepein kan je er makkelijker donkere kleuren doorheen zien.
Wel word marsepein gezien als een wat 'luxere' decoratie martiaal.
Tips:
- Let op dat de botercrème mooi glad is uitgestreken over de biscuit voordat u de rolfondant/marsepein aanbrengt. Een mooie basis is een mooi eindresultaat.
- Rol de fondant/marsepein zo dun mogelijk uit, anders smaakt het niet lekker.
- Doe de botercrème er ook niet te dik op, anders word het te snel te vettig en te machtig.
- Klop de botercrème goed luchtig, zo is die het lekkerst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, fondant is op basis van suiker en marsepein op basis van amandelspijs. Fondant is makkelijker te bewerken. Voor de rest: Smaken verschillen.