wat is het verschil tussen crunchy en crispy?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg leuke vraag. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+

Antwoorden (7)

Crunshy betekent krokant en crispey betekent knapperig, er is dus eigenlijk weinig verschil
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Crunchy=krakend(krakerig)
Crispy=knapperig

Komt vaak op het zelfde neer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
crunchy beschrijft de textuur van eten dat stevig is, maar niet hard en waar veel vocht en sap in zit, zoals fruit en groentes.

crispy beschrijft droog voedsel (dingen als crackers en chips). Als je er in bijt breekt het makkelijk en hoor je een krakend geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-en waar veel vocht en sap in zit, Dat is echt geen eigenschap van crunchy
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Crunchy" is een term die o.a. voor chocolade + een bepaalde vulling wordt gebruikt. Ik dacht caramel. [Net als "butterscotch" een reep van Verkade] "Crispy" hoort bij chips oftewel Engelse "crisps" zoals de chips daar genoemd worden :)
Pindakaas kan crunchy zijn, als er namelijk stukjes noot in zitten. Dan zit er iets hards in om lekker op te bijten. Maar crispy is die pindakaas niet. Behalve de stukjes is het smoothy.

Chips behoren crispy te zijn, je hoort het kraken als je ze eet omdat ze zo knapperig zijn. Net als sommige soorten koekjes.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Asjemenou, waarom zijn alle reacties verwijderd?
gvrox
9 jaar geleden
Smooth, niet smoothy.
Amadea
9 jaar geleden
Heb jij daar dan geen bericht over ontvangen, MrTomaat? Het antwoord is aangepast, en de reacties daarover zijn verwijderd omdat die sloegen op het antwoord vóór de aanpassing.
Als ik de betekenissen lees op http://www.merriam-webster.com/dictionary/crunchy en http://www.merriam-webster.com/dictionary/crispy dan zeg ik dat bij crispy sprake moet zijn van iets duns en broos, of iets met een krokante korst. Bij crunchy gaat het erom dat het geheel een harde textuur heeft en een luid geluid maakt bij het kauwen.

Een heel dun koekje kan dus crispy zijn, maar een wat dikker koekje is crunchy.
9 jaar geleden
Wat mij betreft refereren 'crunchy' en 'crispy' aan het geluid dat komt kijken bij het nemen van een hap.

'Crunchy' klinkt wat zwaarder. Bij het nemen van een hap hoor je een diep 'krak' (crunch) geluid. (bijvoorbeeld cruesli)
'Crispy' heeft een korte i-klank. Bij het nemen van een hap hoor je een luchtig knakje. (zoals bij chips)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is crispy, altijd extern en crunchy altijd intern.
Bijvoorbeeld een crunchy is altijd gemixed met een vaste stof en crispy zegt iets over 1 stof. Chruncy is dan chocolade met koekjes en crispy is alleen chips.